Nové skúsenosti a poznatky z pripravovanej súťaže mladých záchranárov " Bezpečná škola "
Nové skúsenosti a poznatky z pripravovanej súťaže mladých záchranárov " Bezpečná škola "
Ako možno organizovať športovo branné súťaže v školách II. stupňa základných škôl ?
( Návrh )
Návrh obsahového a tematického zamerania súťaže mladých záchranárov Bezpečná škola v oblasti civilnej ochrany obyvateľstva
1. Názov a cieľ súťaže - súťaž mladých záchranárov
civilnej ochrany. Cieľom a obsahom súťaže je priblížiť súťažnou formou deťom a mládeži základy sebaochrany a vzájomnej pomoci, preveriť
ich vedomosti a zručnosti v tejto oblasti ochrany obyvateľstva . Celoškolskú súťaž je možné organizovať za predpokladu, že škola má zodpovedajúce podmienky, personálnu prípravu učiteľov a v spolupráci z jednotlivými zložkami integrovaného záchranného systému a odboru krízového riadenia OU.
2. Cieľom súťaže - mladých záchranárov civilnej ochrany , " BEZPEČNÁ ŠKOLA " vyplývajúc z učiva Ochrana života a zdravia podľa štátneho vzdelávacieho programu ISCED 1,2,3, je :
Pripravovať žiakov na ochranu pred možnými mimoriadnymi udalosťami a ich následkami ako sú živelné pohromy, havárie, ohrozenie verejného zdravia, katastrofy, teroristické násilné útoky.
Jednotlivými formami a metódami teoretickej a praktickej prípravy, prostredníctvom nácvikov a súťaže naučiť žiakov poznať základné otázky a obsah záchranných prác osôb , ich životov , zdravia a majetku, poskytovanie prvej predlekárskej pomoci, prípravu na sebaochranu a vzájomnú pomoc, postupy pri vyslobodzovaní osôb , pomoci iným, odsune ranených z miesta ohrozenia, poznať pôsob ochrany pred účinkami nebezpečných látok v našom okolí, chrániť sa proti násiliu a návykovým látkam .
Zvládnuť podstatu systému organizovania a zabezpečovania hlásnej služby / varovania a vyrozumenia / a informačnej služby civilnej ochrany. Reakciu na varovné signály pre obyvateľstvo a základné postupy po varovaní a vyrozumení.
Vedieť ako sa organizuje zásobovanie obyvateľstva v núdzi , ako je zabezpečované obyvateľstvo pri ohrození , ubytovaním v provizórnom núdzovom prostredí z hľadiska prežitia ako je zásobované základnými životnými potrebami, pitnou vodou, šatstvom a lekárskymi prostriedkami.
Osvojiť si základné poznatky z evakuácie, ukrytia obyvateľstva pred účinkami mimoriadnych
udalostí. Poznať príčiny a podstaty evakuácie z miest ohrozenia obyvateľstva . Vedieť zásady ukrytia pred nebezpečnými látkami.
Ako sa vykonávajú úlohy a opatrenia pred nebezpečnými látkami akými sú najmä rádioaktívne,
chemické a biologické. Zvládnuť spôsoby individuálnej ochrany prostriedkami s ochrannými vlastnosťami , improvizovanými a určenými základnými prostriedkami pre CO, pre jednotlivé skupiny
obyvateľstva . Čo sú to režimy života pri ohrození nebezpečnými látkami a karanténa v ohrozených územiach nákazami a infekčnými chorobami. .
Ako sa obyvateľstvo pripravuje na sebaochranu, obranu, a vzájomnú pomoc , aj psychologicky , čo je to panika, predvídanie dôsledkov záťaže, detskými , žiackymi očami na zdravie a konanie človeka a predchádzanie nežiaducim javom , poznanie základov problémových situácií, frustrácie , konfliktných situácií, stresu a kolektívneho riešenia záťaže
Overiť a precvičiť vedomosti získané učivom Ochrana života a zdravia s dôrazom na civilnú ochranu, pohyb a pobyt v prírode, ochranu životného prostredia , hasenie malých požiarov,
poskytovanie prvej pomoci, upevniť návyk pomoci iným
Motivovať žiakov k záujmovej a športovo brannej činnosti, mimoškolskému vzdelávaniu, aktívnemu využívaniu časového voľna,
Obohatiť výchovný a vzdelávací proces o nové prvky prekonávania prekážok , s cieľom formovania aktívneho životného postoja ,
Formovanie schopností zdolávať záťaž bez vážnejších porúch a neprimeraných reakcií s cieľom vedieť zaujať postoj a odolnosť na psychickú záťaž.

Kto vyhlasuje a organizuje celoškolskú súťaž " Bezpečná škola "?
.
1. Vyhlasovateľ súťaže Vyhlasovateľom súťaže je Občianske združenie Zväz civilnej ochrany - Východ v spolupráci s , Ministerstvom školstva vedy, výskumu a športu, Ministerstvom obrany SR,
2. Organizátor súťaže je podľa organizačného poriadku Zväz civilnej ochrany - Východ s pobočkami v jednotlivých krajoch , základná škola a jej zriaďovateľ pre celoškolské kolá , kde sú na
to vytvorené podmienky , v spolupráci s okresným úradom , odborom KR Centrá voľného času, jednotlivé zložky IZS .,
3. Na súťaži sa podieľajú ak o to škola požiada, Hasičský záchranný zbor, Policajný zbor Dobrovoľný hasičský zbor , Slovenský červený kríž, podľa podmienok vojenské útvary ozbrojených síl , Horská záchranná služba, Fakulta zdravotníckych odborov Prešovskej univerzity , právnické osoby so záchranárskymi aktivitami, zdravotnícke družiny, poriadkové jednotky civilnej ochrany, fyzické osoby - dobrovoľníci.
Miesto a termíny konania - spresňujú Zväz civilnej ochrany Východ v spolupráci s OU a vedenia Základných škôl , s ich zriaďovateľmi
Účastníci : prihlásené družstvá zo základných kôl na celoškolské kolá ZŠ, Súťažné družstvo tvoria dvaja chlapci a dve dievčatá vo veku od 10 rokov do 15 rokov vrátane . Členovia družstva si volia kapitána.
Sprievodnú osobu - pedagogický dozor na celoškolskú súťaž zabezpečuje vysielajúca organizácia - škola . Táto zodpovedá za družstvo, dopravu z miesta vyslania a na miesto návratu odovzdania na miesto bydliska, alebo školy.
Súťažné disciplíny:
Testy v rozsahu 20 otázok , zo systému civilnej ochrany obyvateľstva, a ostatných obsahových tém jednotlivých zložiek IZS, PO, zdravotníckej pomoci , červeného kríža , ochrany životného prostredia Zväz civilnej ochrany Východ v súčinnosti s OU O KR a osobami s odbornou spôsobilosťou -
z ktorých sa vyberajú rozhodcovia . Tematické zameranie otázok je zverejnené na webovej stránke ZCO V od 1. januára 2021
Dĺžka trate : Dĺžka trate (od štartu po cieľ) je v závislosti od
náročnosti terénu 1 až 2 kilometre.

I. STANOVIŠTE
I. Stanovište celoškolskej súťaže má 6 pracovísk diferencovane podľa veku a ročníka
Tematické oblasti sú rovnocenné, z hľadiska hodnotenia sú aj diferencovane rozdelené podľa veku a predmetov v jednotlivých ročníkoch základnej školy
- 1. pracovisko Testy všeobecné - základné, individuálny test , pre každého člena družstva 20 otázok . Po vyplnení veliteľ družstva zozbiera odpovede a odovzdáva veliteľovi rozhodcovi pracoviska I. stanovišťa
- 2 až 6. pracovisko je práca v kolektíve súťažiaceho družstva . Družstvo si vyberie ( ťahá číslo otázky - odpoveď odovzdáva kapitán rozhodcovi pracoviska za celé družstvo .
- Napríklad číslo otázky bude : S- I/2/ 10, to znamená e si družstvo vybralo otázku z oblasti Varovné signály. ( povodeň, ako sa chrániť pred povodňou, počas povodni a po povodni ), ukrytie pred mimoriadnou udalosťou a podrobne v Metodickom liste súťaže a školení organizátorov ) Z pripravených 10 odpovedí, v otázke , si družstvo vyberie podľa svojho rozhodnutia v kolektíve 3 odpovede . Odpovede sú ohodnotené bodmi podľa správnosti. Tieto rozhodca nájde v tabuľke odpovedí. Spočíta body z odpovedí družstva a zapíše do výsledkovej listiny stanoviska .
- Napríklad číslo otázky bude S- I/6/ 9, to znamená e si družstvo vybralo otázku z oblasti Ochrana pred nebezpečnými rádioaktívnymi látkami.Z pripravených 10 odpovedí, v otázke , si družstvo vyberie podľa svojho rozhodnutia v kolektíve 3 odpovede . Odpovede sú ohodnotené bodmi podľa správnosti. Tieto rozhodca nájde v tabuľke odpovedí. Spočíta body z odpovedí družstva a zapíše do výsledkovej listiny stanoviska . Z pripravených 10 odpovedí, v otázke , si družstvo vyberie podľa svojho rozhodnutia v kolektíve 3 odpovede . Odpovede sú ohodnotené bodmi podľa správnosti. Tieto rozhodca nájde v tabuľke odpovedí. Spočíta body z odpovedí družstva a zapíše do výsledkovej listiny stanoviska .
- Napríklad číslo otázky bude S- I/4/ 4, to znamená e si družstvo vybralo otázku z oblasti Ochrana pred nebezpečnými biologickými látkami. a tak ďalej družstvo si ťahá len jednu otázku za všetky oblasti na tomto prvom stanovišti . To znamená, že sa musí pripraviť na všetky oblasti ochrany obyvateľstva po varovných signáloch .Z pripravených 10 odpovedí, v otázke , si družstvo vyberie podľa svojho rozhodnutia v kolektíve 3 odpovede . Odpovede sú ohodnotené bodmi podľa správnosti. Tieto rozhodca nájde v tabuľke odpovedí. Spočíta body z odpovedí družstva a zapíše do výsledkovej listiny stanoviska .
- 2. pracovisko " Varovné signály, činnosti po varovných signáloch všeobecné činnosti " - práca v kolektíve súťažiacich . Za kolektív odovzdáva odpoveď veliteľovi pracoviska kapitán . ( pre všetky ročníky II. stupňa ZŠ )
- 3. pracovisko Varovné signály, činnosti po varovných signáloch, ochrana pred živelnými pohromami " Živelné pohromy" činnosti a ochrana pred živelnými pohromami ( pre všetky ročníky II. stupňa ZŠ )
- 4. pracovisko " Varovné signály, činnosti po varovných signáloch, Ochrana pred nebezpečnými biologickými látkami " činnosti a ochrana pred nebezpečnými biologickými látkami ( len pre ročníky 5 -9 triedy ZŠ )
- 5. pracovisko Varovné signály, činnosti po varovných signáloch" Ochrana pred nebezpečnými chemickými látkami" činnosti a ochrana pred nebezpečnými chemickými látkami ( len pre ročníky 5 -9 triedy ZŠ )
- 6. pracovisko Varovné signály, činnosti po varovných signáloch" Ochrana pred nebezpečnými rádioaktívnymi látkami" činnosti a ochrana pred nebezpečnými rádioaktívnymi látkami ( len pre ročníky 5 -9 triedy ZŠ )
II. stanovište celoškolskej súťaže PROSTRIEDKY INDIVIDUÁLNEJ OCHRANY
Stanovište " Použitie ochrannej masky" a improvizovaných prostriedkov individuálnej ochrany . Stanovište má dve pracoviská. Hodnotenie je vykonávané podľa štatútu a noriem bodovania.
Pracovisko 1. - Použitie ochrannej masky - typizované prostriedky individuálnej ochrany
Pracovisko 2. -Použitie improvizovaných prostriedkov individuálnej ochrany

Účastníci na základe modelovej situácie vyberú a popíšu z pripraveného materiálu improvizované
prostriedky. Správnosť sa hodnotí na základe kritérií ochrany očí, dýchacích ciest, hlavy , tela, rúk a nôh. Hodnotenie kolektívu , je vykonávané podľa štatútu a noriem bodovania.
Rozšírená možnosť - Ochrana pred účinkami nebezpečných látok simulovaný únik nebezpečných
látok a spôsob ochrany prostriedkami individuálnej ochrany - prechod
kontaminovaným územím, vyhotovenie improvizovaných prostriedkov
individuálnej ochrany
II. Stanovište EVAKUÁCIA OBYVATEĽSTVA
na stanovišti II - pracovisko 3.
OBSAH EVAKUAČNEJ BATOŽINY
Pracovisko III. na tomto stanovisku
Vymenovanie evakuačnej batožiny. Účastníci na základe modelovej situácie a pripraveného
materiálu, vecí a predmetov určia vo svojom kolektíve , čo patrí do evakuačnej batožiny. Súťaž v tejto časti môže namiesto predmetov použiť obrázky a kartičky. Tak isto PC s možnosťou výberu predmetov s názvami. (napríklad doklady , peniaze , lieky , pitná voda,potraviny, sviečky, zápalky, mobil, baterka, deka, odev, mapa blízkeho okolia a obuv
Členovia stanovišťa podľa šablóny alebo programu PC na displeji , zasielajú informačným kanálom výsledky členov a družstva do informačného strediska súťaže. Hodnotenie kolektívu je vykonávané podľa štatútu a noriem bodovania.
III. stanovište
POBYT A POHYB V PRÍRODE
Každý člen súťažného družstva na stanovišti vytiahne jednu z nasledujúcich otázok - a.) teoretickej
prípravy a b.) praktickej prípravy:
1. Orientácia na mape pomocou kompasu alebo buzoly, určenie azimutu

2. Meranie vzdialenosti na mape
3. Odhad vzdialenosti v teréne
4. Určovanie svetových strán
Praktická časť I. riešenie úlohy kolektívnym spôsobom
1. Nájdenie zraneného ( figurína ), družstvom podľa konkrétnej úlohy, bude určená vzdialenosť v metroch , súradnice, alebo svetová strana, nosidlá . Úlohu plnia dvaja súťažiaci . Po nájdení zraneného ( figurína ) prepravujú na nosidlách do zdravotníckeho stanovišťa do vzdialenosti cca 25 m.

2. Prekonanie prekážky pomocou lana. Prekážka je roklina (prekážka je na ceste , (trase ) ,ktorá predstavuje prírodnú alebo umelo vytvorenú , ) nad ktorou je pripevnené na obidvoch stranách lano. Roklinu prekonávajú dvaja súťažiaci . Výškový rozdiel je 3 metre vzdialenosť 5-10 metrov . Výška a lano zodpovedajú priemernej výške súťažiacich .
3. V prípade roviny prekonanie a. lanovej prekážky vo výške osoby b. s vodiacim lanom so zaviazanými očami c. s navigáciou - mobilom
4. Prekážková dráha na čas kombinovaná s lavičkami, rôznymi inými zábranami ( ..........

Praktická časť II. Vedieť charakterizovať konkrétnu meteorologickú situáciu na súťaži ( Pre vyššie ročníky ZŠ ). Kolektívne riešenie úlohy súťažiacim družstvom
Vedieť na mobile, PC poskytuje organizátor, nájsť aktuálnu predpoveď počasia na web stránke https://www.shmu.sk a ocharakterizovať ju.
Určiť najdôležitejšie tri úlohy, ktoré musíme vedieť pre stanovenie charakteristiky meteorologickej
situácie na území podľa poradia dôležitosti, Napríklad :
- 1. Aká je rýchlosť a smer vetra - 2. Aká je teplota a vlhkosť vzduchu - 3. Je inverzia ?, izotermia ?, konvekcia ? - 4. Aký je atmosférický tlak vzduchu , vysoký, nízky, stredný, iný...pozn.
Hodnotenie je vykonávané podľa štatútu a noriem bodovania.

IV. stanovište ZDRAVOTNÍCKA PRÍPRAVA
Zdravotnícka príprava sa skladá z dvoch častí:
- Ukážka správneho ošetrenie úrazu, poranenia. Správne postupy ošetrovania zranení
- Telefonovanie na linku tiesňového volania
a. Úraz a činnosť pri ošetrení úrazu bezvedomie, vykĺbenie členka, otvorená zlomenina, zatvorená zlomenina, tržná rana, popálenina, otrava drogami a alkoholom
b. Telefonovania na linku 112 s údajmi volajúceho . Čo musí obsahovať informácia o mimoriadnej udalosti s doplňujúcimi údajmi na základe vyzvania operátora
Hodnotenie je vykonávané podľa štatútu a noriem bodovania.
Členovia stanovišťa podľa šablóny alebo programu PC na displei , zasielajú prostredníctvom rozhodcu na pracovisku tohto stanovišťa informačným kanálom výsledky členov a družstva do informačného strediska súťaže

V. stanovište HASENIE MALÝCH POŽIAROV
Členovia družstva si vytiahnu otázku typu požiaru (5 možností , drevo, plamene v panvici na sporáku, alebo horiace záclony, ktoré sa vznietili od ohrievača, elektrický kábel, osobné automobilové vozidlo,
horľavá látka typu benzín ) a odpovedajú akým hasiacim prístrojom budú hasiť požiar ( 5 typov malých hasiacich prístrojov vodný chemický, penový, práškový a snehový.) Plnenie úlohy je kolektívne
Na záver členovia družstva vykonajú hasenie malého požiaru na cieľ, džberovkou na 1 náplň . V cieli je 5 terčov ,ktoré treba prúdnicou a prúdom vody zraziť zo stojanu. cieľ je vzdialený 10 metrov.Plnenie úlohy je kolektívne
Hodnotenie je vykonávané podľa štatútu a noriem bodovania.

VI. stanovište
STREĽBA ZO VZDUCHOVEJ PUŠKY A HOD GRANÁTOM NA CIEĽ
Stanovište má dva pracoviská :
I. Streľba zo vzduchovej pušky na cieľ
II. Hod gumeným granátom na vyznačený cieľ
- Všetci členovia družstva strieľajú na cieľ v polohe ležmo na sklápacie terče podľa pokynov vedúceho strelnice. Každý súťažiaci má k dispozícii jeden " nástrelný" zásah na cieľ a tri súťažné.
- Všetci súťažiaci majú k dispozícii jeden pokus skúšobný a jeden súťažný. Hod granátom je na cieľ nie na diaľku, ktorý leží od miesta hodu 20 metrov. Kruh cieľový ma diameter 3 metre.
Hodnotenie je vykonávané podľa štatútu a noriem bodovania .
Voliteľná disciplína - ukážka PZ SR - voliteľná disciplína pre vyššie ročníky
Sebaobrana pred napadnutím pod vedením inštruktora
Sebaobrana pred napadnutím pod vedením inštruktora z PZ SR
Pod vedením inštruktora súťažiaci preukážu základné hmaty a chvaty pred útočníkom.
Každý člen si vyberie otázku o sebaobrane a prakticky ju ukáže na simulovanom praktickom príklade
- útok palicou,
- útok úderom do tváre, útok - napadnutie od chrbta , zo zadu,
Útok sprejom, útok spojený s pokusom o vzatie kufríka alebo mobilu

VII. stanovište ( voliteľné neboduje sa ) PSYCHOLOGICKÁ PRÍPRAVA
Družstvo si vytiahne otázku poradí sa navzájom a za družstvo odpovedá po cca 5 minútach kapitán družstva.
V pripravených možnostiach odpovedí sú oblasti :
a. Vymenovať 5 kladných vlastnosti záchranára z 20 možností
b. Vymenovať 5 záporných vlastnosti záchranára z 20 možností
a. poznámka - Určiť 5 charakterových vlastností ktoré potrebuje pri záchrane človeka, pri záchranných prácach podľa dôležitosti
b. poznámka - Určiť 5 charakterových vlastností, ktoré sú našou prekážkou pri pomoci ohrozeným osobám počas mimoriadnej udalosti.
c. Poznámka : kolektívne posudzovanie družstvom organizátorom pripravených možností - odpoveď družstva odovzdáva kapitán družstva do pripravenej tabuľky vedúcemu pracoviska
c Tematické otázky z ktorých družstvo vyberá jednu a po porade odpovedá :
- Popíšte stručne čo je to panika ? Charakterizujte čo je to záťaž organizmu pri záchrane ?
- Čo je to sen ? Čo je to halucinácia ?
- Ako prekonať strach pri pomoci ohrozeným ? Čo je to pozornosť pri ohrození a záchrane ?
- Aké poznáme pociťovanie ? ( zrakové, sluchové ,zmyslové, pocit farby, jasnosti zvuku tepelné, tlakové, bolesti , narušenie rovnováhy, poloha, stav , priestor,
Vnímanie predmetov a javov,
- Čo je to predstava ? Čo je to zmena ?
- Čo je to pohyb ? Čo je to pamäť ?
- Čo je to myslenie ? Vyriešenie problému
- Čo sú to city ? Čo je to vôľa ?
Hodnotenie je vykonávané podľa štatútu a noriem bodovania.
Možné doplnkové aktivity pre cvičenia ( pozri aj webovú stránku ZŠ Grundschulle Kežmarok zo septembra 2022)
Stanovište má dva pracoviská :
- Streľba zo vzduchovej pušky na cieľ
- Hod gumeným granátom na vyznačený cieľ
- prekonanie prekážkovej dráhy vytvorenej z lán, plazenie sa na vytýčenom úseku pod ostatným drôtom ( imitácia drôtu s volejbalovej siete ),
- prekonanie úžľabiny pomocou lana
- Po prekonaná úseku " Vyčistiť pole ! " , vyhľadávanie zakopaných zamaskovaných nášľapných mín 10 ks (" míny s plastových fliaš s vrchnákom " , čím viac objavených / fliaš, / odskrutkovaných vrchnákov, bez vytiahnutia zo zeme , tým viacej bodov, na časový limit alebo iná možnosť , pri neopatrnom otvorení farebný dym - body, pri neobjavení a nezneškodnení " míny" - (-body ),
- Prechod cez močiar , rozmiestnené pneumatiky, / alebo vyznačené kruhy / znázorňujú rašelinový močiar . Do pneumatiky nemôžeme vstúpiť, lebo by sme sa utopili , pohyb len mimo nich na čas
- Ukážky maskovania osôb, objektu a zatemňovania , pri použití náhradných zdrojov svetla . Poznať prostriedky zatemňovania a zamaskovania osôb a budov pri ukrytí , počas ohrozenia

Ponúkame nové odborné a metodické publikácie pre školy v oblasti civilnej ochrany a učiva " Ochrana, bezpečnosť života a zdravia podľa programu : " Vzdelávanie pre 21. storočie "
- Výkladový slovník civilnej ochrany, krízového riadenia a integrovaného záchranného systému
- Učebné texty : " civilnej ochrany, krízového riadenia a integrovaného záchranného systému " I a II. diel
- Odborné články pre školy na pokračovanie v REVUE civilnej ochrany, vydáva MV SR , ročne vychádza 6 vydaní