Ochrana života a zdravia - oblasti ochrany obyvateľstva na druhom stupni základných škôl a základné pojmy  

08.07.2020



Základné pojmy


Mimoriadna udalosť - touto sa v našich podmienkach rozumie živelná pohroma, havária,
teroristický útok, ohrozenie verejného zdravia II stupňa a  kumulácia ich účinkov je - katastrofa. (Zákon č.42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov). Najčastejšími mimoriadnymi udalosťami, ktoré každoročne postihujú Slovenskú republiku, sú povodne, veterné
smršte, zosuvy svahov, dopravné havárie nehody a snehové kalamity. Menej častými sú technologické havárie sprevádzané výbuchmi a rozsiahlejšie požiare.

*Živelná pohroma je mimoriadna udalosť, pri ktorej dôjde k nežiaducemu uvoľneniu kumulovaných energií alebo hmôt v dôsledku nepriaznivého pôsobenia prírodných síl, pri ktorej môžu pôsobiť nebezpečné látky alebo pôsobia ničivé faktory, ktoré majú negatívny vplyv na život, zdravie alebo na majetok ( povodne a záplavy, ľadochody, krupobitia následky víchrice, zosuvy svahov a svahové deformácie , snehové kalamity a lavíny, rozsiahle námrazy, zemetrasenia. )

*Havária je mimoriadna udalosť, ktorá spôsobí odchýlku od ustáleného prevádzkového stavu, v dôsledku čoho dôjde k úniku nebezpečných látok alebo k pôsobeniu iných ničivých faktorov, ktoré majú vplyv na život, zdravie alebo na majetok (požiare a výbuchy, úniky nebezpečných látok, prípravkov a odpadov, ropných produktov s následným kontaminovaním územia, ovzdušia, vodných tokov, zdrojov pitnej vody a podzemných vôd)

*Teroristický útok je mimoriadna udalosť, pri ktorej sú napadnuté objekty sústreďujúce spravidla väčšie množstvo osôb s cieľom spôsobiť straty na životoch, zdraví a majetku, spôsobiť strach a paniku obyvateľstva. Na teroristický útok môžu byť použité konvenčné zbrane a prostriedky obsahujúce chemické, biologické a rádioaktívne látky a materiály ( následky sú charakterizované - usmrtením, zranením a ohrozením veľkého počtu osôb, kontaminovaním ovzdušia, vody, potravín a terénu, vznikom paniky postihnutého i nepostihnutého obyvateľstva, vznikom značných materiálnych škôd a strát a pod . )

*Katastrofa je mimoriadna udalosť, pri ktorej dôjde k narastaniu ničivých faktorov a ich následnej kumulácii v dôsledku živelnej pohromy, pandémie a havárie. ( Katastrofy - veľké letecké, železničné, lodné a cestné nehody spojené s požiarmi, prípadne s únikom nebezpečných látok, havárie jadrových zariadení, porušenie vodných stavieb. )

*Ohrozenie verejného zdravia II. stupňa nastáva, ak je potrebné prijať opatrenia podľa osobitného predpisu pri

a) radiačnej nehode alebo radiačnej havárii,

b) výskyte prenosného ochorenia, pandémii , podozrení na prenosné ochorenie alebo podozrení na  úmrtie na prenosné ochorenie nad predpokladanú úroveň,

c) uvoľnení chemických látok ohrozujúcich život, zdravie, životné prostredie a majetok alebo

d) úniku mikroorganizmov alebo toxínov z uzavretých priestorov.


Mimoriadna situácia- je obdobie ohrozenia alebo obdobie pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti na život, zdravie alebo majetok. Mimoriadna situácia sa na ohrozenom území vyhlasuje
alebo odvoláva. ( § 3. Zákona NR SR č. 42/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov). Pod týmto pojmom rozumieme obdobie ohrozenia alebo obdobie pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti na život, zdravie alebo majetok, ktorá je vyhlásená podľa  zákona; počas nej sa vykonávajú opatrenia na celom území - na záchranu života, zdravia alebo majetku, na znižovanie rizík ohrozenia alebo činnosti nevyhnutné na zamedzenie šírenia a pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti.

Mimoriadna situácia ( je krízovým stavom ), vyhlasuje sa a odvoláva prostredníctvom hromadných
informačných prostriedkov. Po vyhlásení mimoriadnej situácie sa vykonávajú tieto úlohy a opatrenia:

a)    záchranné práce pre ohrozené, postihnuté obyvateľstvo silami a prostriedkami z celého územia, na ktorom bola vyhlásená mimoriadna situácia,

b)    evakuácia - dlhodobá, alebo  krátkodobá, ( okamžitá - vyvedenie osôb z priestoru ohrozenia)

c)    núdzové zásobovanie a núdzové ubytovanie

d)    použitie základných zložiek integrovaného záchranného systému a ostatných zložiek integrovaného záchranného systému, špecializované útvary, ozbrojené sily

e)    karanténa v prípade pandémie a výskyte infekčných nákaz a ochorení

f)     v jednotlivých rezortoch napríklad zdravotníctva, dopravy, priemyslu, poľnohospodárstva,
hospodárstva, telekomunikácií , životného prostredia, kultúry sa prijímajú doplňujúce opatrenia na ochranu vlastných zamestnancov a prevádzkových režimov

Príslušný orgán, ktorý vyhlásil mimoriadnu situáciu, je povinný bezodkladne odvolať , po vykonaní úloh a opatrení ochrany života a zdravia, majetku. Mimoriadna situácia sa nevyhlasuje, ak bol vyhlásený výnimočný stav alebo núdzový stav. Ak bol po vyhlásení mimoriadnej situácie
vyhlásený výnimočný stav alebo núdzový stav, postupuje sa podľa osobitného zákona. Ústavný zákon NR SR č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu ( Jednotlivé stavy sa vyhlasujú podľa princípu primeranosti, podľa ktorého by sa mali použiť iba tie ustanovenia, ktoré sa na zvládnutie konkrétnej situácie považujú za
skutočne nevyhnutné ).

  • Krízová situácia je obdobie mimo času vojny a vojnového stavu, počas ktorého je
    bezprostredne ohrozená alebo narušená bezpečnosť štátu a ústavné orgány môžu po
    splnení stanovených podmienok vyhlásiť výnimočný stav, núdzový stav, mimoriadnu
    situáciu. Zákon č.387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo
    času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov
  • Pojem krízový stav. "Právny stav vyhlásený kompetentným orgánom verejnej správy na určitom území na riešenie krízovej situácie v priamej závislosti od jej charakteru a rozsahu (vojna, vojnový stav, výnimočný stav, núdzový stav). Je spojený so zlyhaním všeobecne platných postupov, nástrojov a mechanizmov riadenia a s potrebou aplikovania zásad krízového riadenia vrátane dočasného obmedzenia základných práv a slobôd". Pojem "krízový stav" teda, na rozdiel od "krízovej situácie" počíta aj s časom vojny a vojnového stavu. (Ústavný zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu, v znení neskorších predpisov )

Zhrnutie k tejto časti

Kríza sa môže definovať , ako sled udalostí, väčšinou neočakávaných , ktoré tvoria skutočný potenciál pre nepriaznivé až katastrofické následky . Nastáva ( vzniká ) priamo , väčšinou sa nedá predvídať . Bez ohľadu na právne hľadisko , každej udalosti, situácie, vnemy vytvorené od začiatku až do ich vyriešenia , môžu dramaticky zasiahnuť životy, zdravie a majetok obyvateľstva . K tomu sú pripravované preventívne opatrenia .

Príklady možného ohrozenia : doplniť fotografie


Obsah a realizácia učiva Ochrana života a zdravia*

Pre učiteľov a lektorov , pre organizátorov odbornej prípravy, učebný text - charakteristika -  obsah

Odbornú zložku učiva napĺňajú tematické celky s uvedeným obsahom :

- plnenie úloh a opatrení počas  mimoriadnych udalostí , úloh a opatrení počas trvania mimoriadnych situácií a krízových stavov - civilná ochrana

- zdravotná príprava

- pohyb a pobyt v prírode

- doplňujúce témy podľa školského vzdelávacieho programu a špecializácii školy

- branné prvky podľa obsahu učiva : " Ochrana. bezpečnosť života a zdravia"  

Na realizáciu učiva ochrana života a zdravia ( OŽaZ) sa využívajú viaceré organizačné formy:
Účelové cvičenia ( ÚC ) v 5 - tom, až v 9 - tom  ročníku realizujeme v prírode, alebo v športových priestoroch školy , alebo na pracoviskách ( polygónoch, cvičiskách ) Integrovaného záchranného systému , strediskách civilnej ochrany , zložiek IZS H a Z Z, ŠČK. RZP, HZS, 2 krát v roku po 5 hodín s pravidla na jeseň a jar. Škola si termíny prispôsobuje podľa konkrétnych podmienok a odborného
personálneho a materiálno technického zabezpečenia .Pred realizáciou ÚC sa vykonáva metodická odborná príprava
. ( Odborne spôsobilou osobou podľa Zákona NR SR č. 42/1994 Z. z. §18a, Vyhlášky MV SR č. 7/2012 Z. z. ) teoretickej časti učiva v rozsahu 3-5 hodín podľa náročnosti obsahu a organizácii plánovaného ÚC.
Vhodné je k zabezpečeniu jednotlivých aktivít požiadať o pomoc najmä svojho zriaďovateľa , odbor krízového riadenia okresného úradu a jednotlivé zložky integrovaného záchranného systému najmä H a ZZ, PZ SR, rýchlu zdravotnícku pomoc a Červený kríž.
Využívame aj jednotlivé zložky integrovaného záchranného systému ozbrojené sily SR, miestne vojenské útvary, obecné (mestské) hasičské zbory, závodné hasičské útvary, závodné hasičské zbory, pracoviská vykonávajúce štátny dozor alebo činnosti ochrany obyvateľstva , horskú službu a Spolok horských vodcov, jednotky civilnej ochrany, obecnú políciu, OZ Zväzu civilnej ochrany , iné právnické osoby a fyzické osoby, ktorých predmetom, činnosti je poskytovanie pomoci pri ochrane života, zdravia a majetku, podľa špecifiky aj banskú záchrannú službu, kynológov, potápačov, jaskyniarov, ) . Pre materiálno - technické zabezpečenie oslovujeme jednotlivé zložky IZS s cieľom odbornej pomoci, zapožičania  prístrojov, zariadení a prostriedkov.


Účelové cvičenia možno vykonať po ročníkoch - triedach, podľa skupín . K tomu musí
prebehnúť odborná príprava učiteľov .Na komplexnejšie zabezpečenie uplatňovania
učiva je možné využívať ďalšie vzdelávacie a organizačné činnosti školy :

-         vhodné témy z obsahu niektorých vyučovacích predmetov - medzi predmetové vzťahy,

-         úlohy objektovej ochrany školy,

-         rešpektovanie vnútorného poriadku školy,

-         požiarne a poplachové smernice,

-         zabezpečenie úrazovej zábrany a predlekárskej prvej pomoci,

-         cvičenia v prírode v rámci telesnej výchovy /TV/,

-         príprava učiteľov na proces v ÚC.

Využívame odporúčané tematické oblasti z poznatkov a skúseností ZŠ , odborných publikácií pre školy v REVUE CO ročníky 2010-2020, dostupné aj na internete www.minv.sk " REVUE CO " jednotlivé rubriky z oblastí civilnej ochrany a rubrika na pomoc školám " Webová stránka Zväzu civilnej ochrany - Východ www.zväzco.webnode.sk 

Špeciálne školy si upravujú obsah jednotlivých tém. Metodické postupy vo výučbe OŽZ podľa schopností žiakov a priestorových podmienok.

Organizovanie praktických aktivít sa môže zabezpečovať formou súťaží mladých záchranárov ,
športovo branných pohybových, turistických foriem a metód, športových hier , ( Plávanie, zdolávanie prekážok, lyžovanie, orientačný beh, zľaňovanie prírodných prekážok, / záchranné a iné činnosti s pomocou lana / ,stavanie provizórneho ukrytia, kurzy prežitia, vyslobodzovanie osôb z územia a iné * viď príloha )

Obsah učiva pre nižšie sekundárne vzdelávanie


V tejto časti je uvedený obsah učiva pre teoretickú, praktickú prípravu a účelové cvičenia v
jednotlivých ročníkoch druhého stupňa základných škôl. Postup vyučovania zvolia vyučujúci podľa možností školy a vyspelosti žiakov s využitím metodických odporúčaní metodických oddelení. Osobitnú pozornosť treba venovať výstupným vedomostiam a zručnostiam žiakov uvedených ročníkov .

 Obsahové zameranie v piatom ročníku

a) Riešenie mimoriadnych udalostí a úloh v oblasti ochrany obyvateľstva pred ohrozením a opatrení počas mimoriadnych situácií - civilná ochrana

-         varovné signály CO - aká bude činnosť na 1. prvý varovný signál " Všeobecné ohrozenie"; na 2. druhý varovný signál 2. "Ohrozenie vodou" a " Koniec ohrozenia";

-         používanie ochranných prostriedkov ( DM-1, CM3-/3h ); improvizovaných a únikových ochranných prostriedkov, príprava a používanie improvizovaných prostriedkov individuálnej ochrany

-         ukážka prechodu priestoru, miesta, územia, kontaminovaného nebezpečnými látkami; pod vedením inštruktorov ochrany pred NL aplikovanie poznatkov na modelovej situácii

-         kolektívna ochrana, evakuácia -vyhlasovanie evakuácie, evakuačné zariadenia; spôsoby vykonávania evakuácie, evakuačná batožina;

-         kolektívna ochrana - ukrytie v ochranných stavbách a ochrana v budovách ,  rodinných domoch ,sídliskách , v provizórnych svojpomocných úkrytoch pri mimoriadnej udalosti;

Doplnkové aktivity :

Zamerané na poznanie obsahu varovných signálov s pokynmi pre obyvateľstvo . Návšteva
koordinačného strediska tiesňového volania . Základné činnosti pri živelných pohromách, haváriách a ohrození zdravia . Používanie improvizovaných prostriedkov ochrany dýchacích ciest,
končatín a tela

b) Zdravotná príprava

        imobilizácia ( znehybnenie ) horných a dolných končatín pomocou štandardných dláh; ( znehybnenie; znemožnenie pohybu; zabránenie pohybu poranenej časti tela pomocou dláh alebo obväzov, napr. pri zlomenine, 

-         znehybnenie poranených končatín improvizovanými prostriedkami;

-         uloženie postihnutého do stabilizovanej polohy - privolanie lekára;

-         ošetrenie a znehybnenie zlomenín dolných končatín;

-         spôsoby odsunu zraneného - podľa druhu a závažnosti poranenia;

c) Pohyb pobyt v prírode

-         zásady orientácie v prírode podľa prírodných úkazov, kompasu, buzoly, mapy,

-         odhad vzdialeností do 300 m a výšky 10 m;

-         pochod na ( takzvané ) neznáme miesto s riešením úloh na určovanie vlastného stanovišťa podľa mapy, orientácia ;

-         správne zakladanie ohňa; spôsoby uhasenia

 

Obsahové zameranie v šiestom ročníku

a) Riešenie mimoriadnych udalostí , úloh a opatrení počas mimoriadnych situácií - civilná ochrana

-         charakteristika existujúcich zdrojov ohrozenia , nebezpečných látok ohrozujúcich školu a jej okolie;

-         vyhlásenie varovných signálov CO - činnosť v domácnostiach, činnosť žiaka a triedy po ich vyhlásení;

-         rozdelenie a charakteristika hasiacich prístrojov, hasiacich látok a prostriedkov - ich použitie ,
lokalizácia a likvidácia požiaru ručnými hasiacimi prostriedkami;

-         vyrozumenie a privolanie záchranných zložiek Hasičského záchranného zboru, dobrovoľnej požiarnej ochrany požiarnikov - údaje; odborných záchranných jednotiek civilnej ochrany

-         príprava a používanie improvizovaných prostriedkov individuálnej ochrany

-         dekontaminácia - hygienická očista osôb a čiastočná špeciálna očista materiálu;

-         evakuácia z ohrozeného priestoru podľa pokynov záchranných zložiek IZS;

-         pravidlá správania sa obyvateľstva pri ohrození a pri vzniku mimoriadnej udalosti;

Doplnkové aktivity: charakteristika jednotlivých pásiem ohrozenia pri úniku nebezpečných rádioaktívnych, chemických a biologických látok , spôsob ochrany, meteorologická situácia.
Poslanie a rozdelenie kolektívnej a individuálnej ochrany osôb
;

a) Zdravotná príprava-        

-         zložitejšie obväzovanie obväzmi horných a dolných končatín, trupu a brucha - obväzová technika;

-         prakové obväzy brady nosa;

-         šatkové obväzy hlava, ruky, nohy;

-         náplasťové obväzovanie poranení na horných a dolných končatinách;

-         ošetrenie poranených kĺbov a kostí horných a dolných končatín- vyvrtnutie; vykĺbenie, zlomeniny;

c) Pohyb a pobyt v prírode

-         mierky máp a náčrtov, meranie vzdialeností na mape a v teréne;

-         pomer výšky a šírky s nárastom vzdialenosti;

-         zhotovenie jednoduchej pomôcky na odhad výšky a šírky;

-         zemepisný azimut;

-         určenie vlastného stanovišťa podľa mapy;

-         určenie svetových strán podľa núdzových orientačných prostriedkov;

-         prenášanie azimutu z mapy do terénu a z terénu do mapy;

-         preventívna ochrana pred bleskom

Obsahové zameranie v siedmom ročníku.

Riešenie mimoriadnych udalostí   a úloh opatrení počas mimoriadnych situácií - civilná ochrana

-         činnosť na varovné signály CO,

-         ukladanie a skladovanie ochrannej masky ( DM-1, CM-3-3/h ), improvizovaných prostriedkov
ochrany ; príprava a používanie improvizovaných prostriedkov individuálnej ochrany dýchacích ciest, tela ,

-         kolektívna ochrana, evakuácia obyvateľstva, ciel a poslanie, evakuačné zariadenia, odborné zabezpečenie evakuácie , obsah evakuačnej batožiny;

-         ochranné stavby, pravidlá správania sa v úkrytoch, činnosť po opustení úkrytov, úkryty budované svojpomocne ;

-         dezinfekcia, dezinsekcia, deratizácia, dekontaminácia;

-         postup pri vzniku požiaru v osobnom automobile, domácnosti, v garáži ;

-         zbrane hromadného ničenia - ničivé účinky, škodlivé pôsobenie na organizmus a ochrana pred nimi; spôsoby,

-        ochrana pred nemocami, nákazami, karanténa počas pandémie

-         ochrana potravín a vody pred nebezpečnými látkami a kontamináciou ;

Doplnkové aktivity :

Charakteristika jednotlivých ohrození nebezpečnými látkami. Čo je prenikavá radiácia,
rádioaktívna kontaminácia , svetelné žiarenie, tlaková vlna a ako sa proti nim chránime. Používanie
dozimetrov, praktické merania radiačného pozadia za pomoci zložiek IZS .
Cieľ a poslanie evakuácie krátkodobej a dlhodobej. Evakuačné zariadenia , ako sa uskutočňuje evakuácia , núdzové zásobovanie a ubytovanie . Uveď, aké spôsoby evakuácie v škole a v obci
poznáš a aké sú povinnosti obyvateľstva  a osôb prevzatých do starostlivosti . Rozdelenie a Charakteristika ochranných stavieb - úkrytov . Uveď, čo má obsahovať evakuačná batožina a aká
je povolená hmotnosť pre tvoj vek. Povedz základné zásady správania sa v úkrytoch. Popíš, akým spôsobom sa vykoná úplná hygienická očista a špeciálna očista materiálu po kontaminácii nebezpečnými látkami napríklad rádioaktívnym prachom a otravnými biologickými látkami.

Zdravotná príprava  

-         poskytnutie prvej pomoci s pomocou lekárničky v osobnom automobile

-         prvá pomoc pri otrave plynom, chemikáliami, otravnými látkami ;

-         prvá pomoc pri šoku, proti šokové opatrenia;

-         vytiahnutie poraneného z rokliny, prepadliska;

-         znehybnenie pri poranení panvy, krčnej chrbtice, hrudníka;

-         ošetrenie a znehybnenie otvorenej zlomeniny;

-        dýchanie "  z pľúc do pľúc ( ústami, nosom ), masáž srdca;

-        zastavenie tepnového, žilového a vlásočnicového krvácania;

Pohyb a pobyt v prírode

-       príprava pochodu, zhotovenie harmonogramu a náčrtu pochodu; výber a úprava plochy pre stanovanie, stavanie turistického stanu;

-         meranie rýchlosti, šírky a hĺbky vodného toku;

-         prekonávanie vodnej prekážky;

-         správanie sa pri prietrži mračien a prívaloch vody, náhlymi povodňami a záplavami;

-         značenie mostov a prechodov, ( brodov )  cez vodné toky;

Doplnkové   aktivity a činnosti

Príprava a organizácia  programu pobytu v prírode s námetom záchrannej  hry 




Obsahové zameranie v ôsmom ročníku

Riešenie mimoriadnych udalostí a opatrení počas mimoriadnych situácií  - civilná ochrana

-         jadrové zbrane , zbrane nového typu a ich ničivé účinky;

-         ochrana pred svetelným žiarením;

-         ochrana pred tlakovou vlnou ( tlakovým nárazom ); a pretlaku

-         ochrana pred prenikavou radiáciou a rádioaktívnou kontamináciou; choroba z ožiarenia

-         hygienická očista a čiastočná špeciálna očista materiálu,;

-         lokalizácia a likvidácia požiaru s jedovatými splodinami horenia;

-         nebezpečné látky v okolí školy - ich charakteristika rozdelenie a účinky , zásady ochrany pri ich úniku, ukrytie a  evakuácia z ohrozeného územia;

-         kolektívna ochrana - druhy úkrytov, pravidlá správania sa v úkrytoch; úkryty budované
svojpomocne

-         odstraňovanie nebezpečných látok z povrchu terénu, budov a materiálu;


Doplnkové aktivity :

Rozdelenie nebezpečných látok - charakteristika a vlastnosti . Chemické a všeobecné toxické vlastnosti . Cesty vstupu do organizmu - inhalácia , použitie, kontakt, žiarenie .Čo rozumieme pod pojmom kontaminácia. Vysvetlenie pojmov dezinfekcia, dezinsekcia, deratizácia a dekontaminácia. Využitie praktických ukážok za účasti zložiek IZS. Vykonanie hygienickej  očisty tváre, dýchacích ciest, očí, rúk a vrchného oblečenia po prechode prašného územia na účelovom cvičení - správnym postupom. Spôsoby ochrany pitnej vody a potravín proti kontaminácii nebezpečnými látkami . Pripravovanie a skladovanie nebezpečných látok . Charakteristika spôsob vybudovania
ochrannej stavby - úkrytu svojpomocne. Ochranné vlastnosti úkrytu . 


Zdravotná príprava

-         hromadné nešťastia, vyhľadávanie , vyslobodzovanie a záchrana , postihnutia osôb , triedenie chorých a ranených;

-         postup pri poskytovaní prvej pomoci v mieste hromadného nešťastia;

-         praktické riešenie prvej pomoci topiacej sa osobe;

-         technická a zdravotná pomoc pri poranení elektrickým prúdom;

-         prvá pomoc pri popáleninách;

-         poskytnutie zdravotníckej pomoci pri strate vedomia;

-         poskytnutie prvej pomoci pri úpaloch;

-         sterilizácia prostriedkov;

-         nebezpečenstvo pohlavných chorôb, zásady prevencie;

-         alkoholizmus, drogy, toxikománia - škodlivé účinky, prevencia;

Pohyb a pobyt v prírode  

-         vybavenie zdravotníckym materiálom pri individuálnej turistike( pešo, bicyklom);

-         značkovanie turistických ciest a chodníkov;

-         príprava jednoduchej teplej stravy s použitím ohňa, zásady bezpečnosti;

-         odstraňovanie devastačných následkov spôsobených ľuďmi v prírode;

Obsahové zameranie v deviatom ročníku

Riešenie mimoriadnych udalostí a opatrení počas mimoriadnych situácií - civilná ochrana

-         úlohy CO vyplývajúce zo Ženevských dohovorov a dodatkových protokolov;

-         civilná ochrana v Slovenskej republike, jej miesto úlohy a poslanie;

-         analýza územia obce, mesta, okresu;

-         organizovanie jednotiek civilnej ochrany - štáby a odborné jednotky;

-         varovné signály CO - činnosť po ich vyhlásení;

-         činnosť pri záchrane ľudí zo závalov a poškodených budov a krytov;

-         jódová profylaxia ( najmä v okolí Atómových elektrární );

Doplnkové aktivity :

 Obsah, štruktúra, plánu ochrany školy . Analýza územia z hľadiska ohrozenia okresu výpis z Analýzy pre plán ochrany mesta, obce, ( Analýza územia je posúdenie nebezpečenstva pre prípad vzniku mimoriadnej udalosti s ohľadom na zdroje ohrozenia. Charakteristika územia - demografia, geografia, hospodárstvo. Poveternostné a klimatické javy. (teplotné extrémy , búrky a prívalové dažde, vietor ,
hmly , snehové lavíny, námrazy, poľadovice, Oblasti ohrozenia požiarmi, povodňami, dopravnými nehodami,  nebezpečné látky , choroby a infekcie, epidémie ohrozenie zdravia, priemyselné havárie
a nehody, Protipovodňová ochrana v obciach a mestách . Činnosť krízových štábov v obciach. Činnosť jednotlivých zložiek integrovaného záchranného systému.  Jednotky civilnej ochrany - záchranná, protipožiarna, zdravotnícka, poriadková, pre núdzové zásobovanie a ubytovanie )

Požiarna ochrana - ručné hasiace prístroje a možné hasenie  horiacich elektrických zariadení a zariadení pod elektrickým prúdom. Zoznam horľavín , ktoré sa   nesmú nachádzať v blízkosti vykurovacích telies a ich rozdelenie a charakteristika . Tekuté horľaviny a akými prostriedkami ich hasíme. Zásady manipulácie s otvoreným ohňom. Základné protipožiarne opatrenia , ktoré dodržujete vo vašej domácnosti .Improvizované hasenie požiaru a bezpečnostné zásady.

Zdravotná príprava

-         preverenie vedomostí a prehĺbenie návykov a zručností z poskytovania prvej pomoci pri rôznych poraneniach, zlomeninách, obväzovanie, znehybňovanie častí tela;

-         darcovstvo krvi a transplantácie orgánov ľudského tela;

-         správanie sa pri náleze zraneného mimo obývaného priestoru;

-         prevencia proti kliešťovej encefalitíde;

Pohyb a pobyt v prírode

-         základný turistický výstroj a výbava ;

-         absolvovanie trasy primeranej veku;

-         povinnosti turistov pri ochrane životného prostredia;


Druhy prírodných katastrof

Hurricanes

Hurikány sú tiež známe ako cyklóny alebo tajfúny v závislosti od oblasti sveta. Skladajú sa z oblasti pokoja v jadre, známej ako oko búrok, ktoré je obklopené víriacim sa rýchlo sa pohybujúcim vírom vetra a dažďových búrok. Hurikány sa vyskytujú, keď sa skupiny búrok unášajú teplými oceánmi. Teplý vzduch z búrky a vzduch na povrchu oceánu začínajú stúpať. Keď vzduch stúpa, vytvára na povrchu oceánu oblasť s nízkym tlakom. Vzduch tlačí chladnejší vzduch smerom dole, smerom k oceánu. Ako tento proces pokračuje a zvyšuje sa rýchlosť vetra, búrka sa pohybuje po oceáne.

tornáda

Tornáda sú známe aj ako zápletky, víchrice alebo cyklóny. Sú lievikom rýchlo sa pohybujúceho vzduchu, ktorý je v kontakte s povrchom zeme. Vyskytujú sa, keď sa vlhký vzduch zahreje a začne stúpať. Keď sa tento vlhký vzduch stretáva so studeným vzduchom, môže tvoriť hromové
mraky. Pohyb vzduchu smerom nahor v kombinácii s vetrom z iných smerov môže
spôsobiť, že sa vzduch otočí a niekedy spôsobí, že viditeľný lievikovitý lievik twistu sa vynorí zo spodnej časti mraku. Môžu trvať niekoľko sekúnd alebo to môže trvať až hodinu, kým sa rozptýlia. V priemere má USA každý rok najviac tornád, ktoré sa však dajú nájsť po celom svete.

zemetrasenie

Zemetrasenia sú spôsobené náhlymi nárazmi v tektonických platniach. Zemská kôra je rozdelená na kúsky, ktoré spočívajú na polotavenej vrstve zvanej plášť. Nerovnomerné zahrievanie plášťa spôsobuje prúdenie prúdov, ktoré spôsobujú pohyb tektonických platní. Každý deň sa vyskytujú
tisíce zemetrasení, ale väčšina z nich je príliš malá na to, aby si ich ľudia všimli, a sú odhalené iba citlivým vedeckým nástrojom známym ako seizometer.
Ak sú zemetrasenia dostatočne veľké, môžu zničiť celé mestá, ale vyskytujú sa hlavne okolo zlomových čiar.

cunami

Tsunami sa môžu vyskytnúť pri zemetraseniach, sopečných erupciách alebo výbuchoch pod oceánom. Seizmické vlny môžu trhať morské dno, ktoré vytlačí obrovské množstvo vody do oceánu. To spôsobuje, že z epicentra sa šíria veľké vlny. V hlbokej vode sa vlny pohybujú rýchlo; keď
dosiahnu plytké pobrežné oblasti, spomaľujú sa, ale ich výška sa zvyšuje. Tieto vlny môžu spôsobiť veľké zničenie, keď sa dostanú na zem.

lavína

K lavíne dochádza, keď veľké množstvo snehu a ľadu rýchlo klesá po svahu. Môže to byť spôsobené tým, že sa začína hromadiť sneh a ľad a pod ním sú slabšie vrstvy. Rýchlo sa pohybujúci sneh pochová čokoľvek alebo ktokoľvek na svojej ceste. Niekedy sú malé lavíny spúšťané úmyselne
kontrolovaným spôsobom, aby boli niektoré horské oblasti bezpečnejšie. Deje sa to vtedy, keď je sneh malý, aby nedošlo k poškodeniu alebo zraneniu.

sopky

Väčšina sopiek je nebezpečná iba pri sopečnej erupcii. Na celom svete existujú stovky potenciálne aktívnych sopiek, z ktorých väčšina sa nachádza pozdĺž zlomových čiar Zeme. Roztopená hornina je
známa ako magma, keď je pod zemou, a láva, keď sa dostane na povrch. Sopky vybuchnú, keď je tlak v magmatickej komore taký veľký, že môže preraziť skalu na vrchole sopky. Keď vybuchne, do vzduchu sa vrhnú veľké kamene spolu s horúcim oblakom skaly a popola. Tento oblak popola, známy ako pyroklastický tok, sa pohybuje rýchlo a pohlcuje všetko, čo mu stojí v ceste.

Vlna horúčav

Tepelná vlna je obdobím nadmerne vysokých teplôt, často s vysokou vlhkosťou. Vysoké teploty môžu mať nepriaznivé účinky na zdravie ľudí a dokonca môžu spôsobiť smrť. Tepelné vlny môžu tiež spôsobiť hromadné výpadky elektrickej energie, pretože veľa ľudí zapne klimatizáciu.

sucho

Sucho je charakterizované, keď zrážky v oblasti sú nižšie ako priemerné do tej miery, že to má negatívny vplyv na zásobovanie vodou. To môže mať veľký vplyv na poľnohospodárstvo, pretože plodiny nemôžu rásť bez vody a potenciálne viesť k hladomoru, pretože poľnohospodári nemôžu
produkovať dostatok potravín pre každého. Nedostatok vody často vedie k hromadnej migrácii ľudí a zvierat pri hľadaní oblastí s väčším množstvom vody.

zosuv hornín, svahov a zosun pôdy

Zosuvy pôdy, známe tiež ako zosuvy pôdy, sa môžu značne líšiť svojou veľkosťou a zničením, ale vždy zahŕňajú pohyb pôdy. Zosuvy  sa vyskytujú, keď je zem na svahu menej stabilná. Môže k tomu dôjsť z mnohých dôvodov vrátane erózie, prietoku podzemnej vody a odlesňovania. Spúšťač zosuvov svahov , horninovej pôdy,  zahŕňajú akúkoľvek seizmickú aktivitu spôsobenú zemetraseniami alebo sopkami alebo vibráciami spôsobenými ťažkými strojmi.

blesk

Požiare alebo lesné požiare môžu byť vyvolané prírodnými príčinami, napríklad bleskom alebo ľuďmi. Niekedy ich ľudia úmyselne začnú čistiť, ale náhodne sa začnú vyskytovať aj požiare. Požiare
boli zapríčinené cigaretami, grilmi, ktoré neboli zhasnuté, a ohňmi, ktoré neboli správne spravované. Po začatí môže byť veľmi ťažké zastaviť a zničiť veľké plochy lesov. Hasiči často používajú "vodné bombardéry" alebo lietadlá, ktoré môžu rozstrekovať vodu na veľké plochy lesa.

blizard

Blizzards sú typom nebezpečnej snehovej búrky, kdesa vyskytujú silné vetry s minimálnou rýchlosťou 56 km / h. Tieto búrky zvyčajne trvajú niekoľko hodín a znižujú viditeľnosť, čo vedie k veľmi nebezpečnej jazde. Vánice sú spojené s veľmi nízkymi teplotami a snehovými snehmi, ktoré môžu zavrieť celé mestá a spôsobiť ohrozenie života.

Povodeň

Povodne sa môžu vyskytnúť z rôznych dôvodov v priebehu celého roka. Povodeň je, keď je pôda pokrytá vodou, keď nie je normálne pokrytá vodou. K tomu môže dôjsť vždy, keď existuje veľké množstvo zrážok alebo topiacich sa ľadov, ktoré spôsobujú pretečenie jazera, rieky
alebo rybníka. Rieky a prirodzená drenáž často nedokážu zvládnuť rýchlosť prúdenia vody.
Pohyblivá voda môže spôsobiť, že úlomky blokujú odtoky, čo sťažuje voľný pohyb vody. Povodne môžu spôsobiť rozsiahle škody na majetku a môžu tiež spôsobiť stratu na životoch.






 


© 2019 Nezisková organizácia | Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky