Pre učiteľov a žiakov odborných stredných škôl kurz " Ochrana života a zdravia" , ako organizovať a aký bude obsah
Ako pripraviť a organizovať kurz s obsahom učiva : " Ochrana života a zdravia " na stredných školách " ?


Metodický postup pri príprave kurzu " Cestami ochrany života a zdravia na stredných školách
Kurz v priestoroch a mimo školy teoretictická a praktická časť
Kurz v rámci objektu školy a zariadení IZS
Kurz na ochranu života a zdravia
Kurz môže pripravovať a organizovať osoba s odbornou spôsobilosťou ( podľa Vyhlášky č. 7/2012 Z. z. - Vyhláška MV SR , ktorou sa ustanovujú podrobnosti o odbornej spôsobilosti na úseku civilnej ochrany obyvateľstva. )

Samostatnou povinnou organizačnou formou vyučovania sú účelové cvičenia, športovo branné hry, súťaže s touto problematikou a kurzy ochrany života a zdravia. Považujeme ich za vyvrcholenie procesu výchovy žiakov v tejto oblasti. Formujú ich ich vlastenecké povedomie, dotvárajú sústavu ich zručností a návykov o ochrane človeka a jeho zdravia. Prispievajú ku zvyšovaniu telesnej zdatnosti a psychickej odolnosti žiakov. Obsah nadväzuje na Učivo vybraných predmetov učebného plánu vybraných predmetov učebného plánu škôl , ktoré je návodom na výber tém, s uvedenou uvedenú problematikou , alebo k nej majú určitý vzťah .
Aplikácia a dopracovanie kurzu s účelovým cvičením je v kompetencii riaditeľa , metodika školy a vyučujúcich. Pretože učebné plány stredných odborných škôl a stredných odborných učilíšť neobsahujú všetky predmety tohto dokumentu, riaditelia týchto škôl môžu zaradiť potrebné vybrané učivo aj do odborných predmetov a odborného výcviku.
Obsahové zameranie účelových cvičení a kurzu
Náplň kurzu a účelových cvičení je tvorená z obsahu tematických celkov, ktorú vzhľadom na rôznorodosť stredných škôl nie je možné jednoznačne vymedziť. Preto plánuje ich obsah riaditeľom školy poverený učiteľ a jeho plán sa po schválení stáva dokumentom realizácie účelových cvičení a kurzov v III. ročníkoch škôl . V dvojročných učebných odboroch sa obsah učiva integruje do dvoch cvičení s prihliadnutím na potreby a zameranie školy. Obsah tvoria vhodne zostavené tematické celky v nasledujúcich blokoch :

- Aktuálne problémy ľudstva a ich riešenie
- Zdravotná príprava
- Riešenie mimoriadnych udalostí - civilná ochrana - úlohy a opatrenia. Teoretická a praktická časť
- Pohyb a pobyt v prírode
- Technické činnosti a športy a doplnkové aktivity so športovo brannou tematikou na sebaochranu, sebaobranu a vzájomnú pomoc .
Večerné programy - besedy zo zaujímavými odborníkmi a špecialistami
z oblasti ochrany, obrany a psychologickej pomoci .
Zástupcovia záchranných zložiek - Rýchla zdravotnícka pomoc, Hasičský záchranný zbor, Krízové riadenie v obciach a mestách , Koordinačné stredisko tiesňového volania, Medzinárodná humanitárna pomoc, potápačská a jaskynná záchranná služba, beseda s psychológom , práca starostu obce,Riadenie záchranných prác - beseda s veliteľom zásahu k skúsenostiam pri záchranných prácach,
Karanténa - ako prostriedok ochrany obyvateľstva pred
nebezpečnými biologickými látkami, nákazami a chorobamibeseda s meteorológom ,
kynológia, Vyhľadávanie stratených a nezvestných pri mimoriadnych
udalostiach s ukážkoupolicajný zbor, bezpečnosť obyvateľstva, bezpečnostné služby ochrana majetku
Informačné systémy pri varovaní obyvateľstva - Telegrafia Košice ,
Informácia o činnosti chemických laboratórií,
Beseda s geológom k ochrane obyvateľstva pred zosuvmi,
ochrana predmetov kultúrnej hodnoty a kultúrnych pamiatok, ,
ochrana zvierat - pod.
Organizovanie a obsah kurzu ochrana života a zdravia
Samostatnou povinnou organizačnou formou vyučovania je kurz ochrany života a zdravia organizovaný spravidla v II. , III. ročníku SŠ. . Podľa podmienok školy a školského vzdelávacieho programu Je vyvrcholením procesu výchovy žiakov v tejto oblasti,
Učivo " života a zdravia." sa preberá na kurze v samostatných tematických celkoch s týmto obsahom : • riešenie mimoriadnych udalostí - civilná ochrana / 5 hod./ • zdravotnícka príprava / 5 hod. • pobyt a pohyb v prírode a ochrana prírody / 5 hod. / • výchova k bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci / 3 hod. / • záujmové technické činnosti a športy. • základy požiarnej ochrany • voliteľná téma - podľa rozhodnutia organizátora .
Kurz na ochranu života a zdravia . sa organizuje v treťom ročníku v trvaní 3 dní po 7 hodín výcviku. V dvojročných učebných odboroch SOU sa kurz koná v druhom ročníku. Realizuje sa internátnym spôsobom pobytu alebo dennou dochádzkou na zamestnanie, alebo kombináciou týchto foriem.
Spôsob závisí aj od finančných prostriedkoch školy, od zriaďovateľa a spoluorganizítorov
Odporúča sa prednostne podľa možností využívať internátny spôsob pobytu na kurze. Kurz organizovaný dennou dochádzkou sa uskutočňuje v teréne mimo priestorov školy. Podľa podmienok je možné uvedené spôsoby realizácie aj kombinovať. Kurz je súčasťou plánu práce strednej školy v ktorom riaditeľ určí vedúceho, rozsah a termíny ,
Poznámka: minimálne 1 mes. pred plnením úloh kurzu a praktickej časti jednotlivých cvičení a ukážok v rámci kurzu je potrebné vykonať odbornú prípravu učiteľov za účasti odborne spôsobilej osoby podľa Vyhlášky MV č.7./2012 pre odbornú prípravu v súčinnosti s OU odborom krízového riadenia. OP sa uskutočňuje najmenej 1 mesiac pred konaním kurzu jeho teoretickej a praktickej časti ( UC ).

Pri posudzovaní obsahu , organizácie a metodiky , s personálnym zabezpečením a bezpečnostnými opatreniami sa vedenie školy zameriava na :
1. Spôsob realizácie a miesto konania,
2. účasť podľa tried alebo skupín ,
3. personálne zabezpečenie, spôsob prípravy učiteľov - účastníkov kurzu,
4. materiálne, finančné, technické a zdravotnícke zabezpečenie.
5. spolupráca s jednotlivými zložkami integrovaného záchranného systému
SCENÁR ÚČELOVÉHO CVIČENIA v rámci teoretickej a praktickej časti kurzu
Na základe harmonogramu prípravy zámeru, námetov modelových situácií , témy a cieľa kurzu určiť :
- Učebné úlohy , teoretické a praktické , miesto - stanovište a termín splnenia,
- Činnosť riadiaceho cvičenia ,
- Činnosť cvičiaceho a termín splnenia úloh
Nasleduje - porada padagogických pracovníkov - vedúcich jednotlivých stanovíšť.
Vedúci kurzu - vydá pokyn k vykonaniu porady pre pedagogických pracovníkov - vedúcich stanovíšť. Určia sa :
- - úlohy pre učiteľov
- - úlohy pre žiakov
- úlohy pre prizvané zložky IZS s ukážkami
- - úlohy materiálneho a technického zabezpečenia, Úlohy MTZ, Bezpečnostné opatrenia
Inštruktáž a nácvik
Pedagogickí pracovníci sa zhromaždia v zborovni (v triede)
Nasleduje - operačná orientácia - zaradenie na jednotlivé stanovištia . Vedúci kurzu privíta pracovníkov . Oboznámi ich so situáciou -vysvetlí predbežné opatrenie -momentálna situácia -zaradí ich do skupín Počúvajú operačnú orientáciu. Odpovedajú na otázky. Zapisujú si do poznámok so scenárom dôležité body týkajúce sa na stanovištiach. Výmena poznatkov a a diskusia
Praktická časť a spätná väzba -
Nasleduje doklad vedúcich jednotlivých stanovíšť . Vedúci kuru je zároveň vedúcim praktickej časti účelového cvičenia. Prijíma dokladovanie vedúcich stanovíšť Vedúci stanovíšť podávajú doklad čo za toto obdobie vykonali. V doklade uvedú -počty ľudí v skupine -hlavné úlohy skupiny -nedostatky, klady -požiadavky na MTZ
Vedúci kurzu - Vydá pokyn k spohotoveniu štábu účelového cvičenia
Spohotovenie organizačného štábu účelového cvičenia v rámci praktickej časti kurzu a vedúcich pracovných stanovíšť , nástup organizátorov - účastníkov. Vydanie pokynov otvorenie cvičenia riaditeľom školy a zriaďovateľom
Veliteľ štábu spohotoví svojích pracovníkov zaradených na stanovištia na základe rozdelenia podľa obsahového zamerania účelového cvičenia
Praktické vykonanie účelového cvičenia
Vedúci kurzu vydá pokyn k praktickému vykonaniu účelového cvičenia
Cvičiaci prakticky plnia úlohy na jednotlivých stanovištiach tak, že vykonávajú praktické činnosti a odpovedajú na kontrolné otázky postavené z obsahového zamerania pre jednotlivé triedy, skupiny, ročníky .
Aké stanovištia si že vedúci kurzu spolu s organizátormi vytvoriť ? Je potrebné vychádzať najmä zo stanoveného obsahu učiva " Ochrana života zdravia a" potom premyslieť na vlastné podmienky školy nasledovnú realizáciu obsahu :
Ako pripravovať žiakov na ochranu pred možnými mimoriadnymi udalosťami a ich následkami ako sú živelné pohromy, havárie, ohrozenie verejného zdravia, katastrofy, teroristické násilné útoky ?

Jednotlivými formami a metódami teoretickej a praktickej prípravy, prostredníctvom nácvikov a súťaže v rámci kurzu , naučiť žiakov poznať základné otázky a obsah záchranných prác osôb , ich životov , zdravia a majetku, poskytovanie prvej predlekárskej pomoci, postupy pri vyslobodzovaní osôb , pomoci iným, odsune ranených z miesta ohrozenia, poznať pôsob ochrany pred účinkami nebezpečných látok v jednotlivých pásmach ohrozenia, v našom okolí, chrániť sa proti násiliu a násilným útokom a používaniu návykových látok .
Poznať podstatu systému organizovania a zabezpečovania hlásnej služby / varovania a vyrozumenia / a informačnej služby civilnej ochrany. Reakciu na varovné signály pre obyvateľstvo a základné postupy po varovaní a vyrozumení.
Vedieť ako sa organizuje zásobovanie obyvateľstva v núdzi , ako je zabezpečované obyvateľstvo pri ohrození , ubytovaním v provizórnom núdzovom prostredí z hľadiska prežitia ako je zásobované základnými životnými potrebami, pitnou vodou, šatstvom a lekárskymi prostriedkami.

Osvojiť si základné poznatky z evakuácie, ukrytia obyvateľstva pred účinkami mimoriadnych
udalostí. Poznať príčiny a podstatu evakuácie z miest ohrozenia obyvateľstva . Vedieť zásady ukrytia pred nebezpečnými látkami.
Ako sa vykonávajú úlohy a opatrenia pred nebezpečnými látkami akými sú najmä rádioaktívne,
chemické a biologické. Zvládnuť spôsoby individuálnej ochrany prostriedkami s ochrannými vlastnosťami , improvizovanými a určenými základnými prostriedkami pre CO, pre jednotlivé skupiny obyvateľstva . Čo sú to režimy života pri ohrození nebezpečnými látkami a karanténa v ohrozených územiach nákazami a infekčnými chorobami.

Poznať základy sebaochrany pomoci druhým, a sebaobrany pred násilím a agresívnym konaním
Vedieť základné prístupy psychologického konania v prípade vzniku mimoriadnej udalosti, v jej mieste a prejavy obyvateľstva v prípade paniky a iných javov. Ako sa obyvateľstvo pripravuje na sebaochranu a vzájomnú pomoc , aj psychologicky , čo je to panika, predvídanie dôsledkov záťaže, detskými , žiackymi očami na zdravie a konanie človeka a predchádzanie nežiaducim javom , poznanie základov problémových situácií, frustrácie , konfliktných situácií, stresu a kolektívneho riešenia záťaže .
Overiť a precvičiť vedomosti získané učivom Ochrana života a zdravia a Vzdelávacím programom školy s dôrazom na civilnú ochranu, pohyb a pobyt v prírode, ochranu životného prostredia
, hasenie malých požiarov, prekonávanie prekážok, poskytovanie prvej predlekárskej
pomoci, psychologickej prípravy , upevniť návyk a spôsoby pomoci iným
Motivovať žiakov k záujmovej a športovo brannej činnosti, mimoškolskému vzdelávaniu, aktívnemu využívaniu časového voľna,
Obohatiť výchovný a vzdelávací proces o nové prvky prekonávania rôzneho typu prekážok , s cieľom formovania aktívneho životného postoja ,
Formovanie schopností zdolávať záťaž bez vážnejších porúch a neprimeraných reakcií s cieľom vedieť zaujať postoj a odolnosť na psychickú záťaž.

Na každom stanovišti , v každej disciplíne je možné organizované variantné riešenie plnenia úloh za spolu účasti organizátorov zo zložiek integrovaného záchranného systému :
- Testy z civilnej ochrany ( sú k dispozícii na webovej stránke MV SR v časti súťaž mladých záchranárov CO )
- + Napríklad riešenie psychologickej prípravy na základe modelovej situácie v skupinách a potom z pripravenej tabuľky vedúcemu pracoviska, úlohy , napríklad :
Určiť 5 charakterových vlastností ktoré potrebuje pri záchrane človeka, pri záchranných prácach
podľa dôležitosti a Určiť 5 charakterových vlastností, ktoré sú našou prekážkou pri pomoci ohrozeným osobám počas mimoriadnej udalosti.

Na každom stanovišti , v každej disciplíne je možné organizované variantné riešenie plnenia úloh za spolu účasti organizátorov zo zložiek integrovaného záchranného systému :
- Testy z civilnej ochrany ( sú k dispozícii na webovej stránke MV SR v časti súťaž mladých záchranárov CO )
- + Napríklad riešenie psychologickej prípravy na základe modelovej situácie v skupinách a potom z pripravenej tabuľky vedúcemu pracoviska, úlohy , napríklad :
- Testy z civilnej ochrany
- Streľba zo vzduchovky a hod granátom na cieľ
Plávanie na 50 metrov - podľa podmienok + záchrana topiaceho sa - Topografia - pohyb a pobyt v prírode; + prekonávanie prírodných prekážok , vyhľadanie zranených osôb v teréne podľa mapy, vyhotovenie provizórnych nosidiel
- Hasenie malých požiarov;
- Zdravotnícka príprava; poskytovanie prvej pomoci
nasadenie plynovej masky, alebo vyhotoviť improvizované prostriedky individuálnej ochrany,
evakuačná batožina, ukrytie
rozoznávanie varovných signálov, Varovné signály, činnosti po varovných signáloch -
Ochrana pred účinkami nebezpečných látok simulovaný únik nebezpečných látok a spôsob ochrany prostriedkami individuálnej ochrany - prechod kontaminovaným územím,
vyhotovenie improvizovaných prostriedkov individuálnej ochrany, Správne
použitie ochrannej masky ( typizovanej alebo improvizovanej ), prechod trasy s nasadenou maskou za pomoci vodiaceho lana
protipovodňové opatrenia a charakteristika metrologickej situácie pomocou mobilnej aplikácie , vyhotovenie protipovodňových zábran ( Činnosť obyvateľstva - pred povodňou, počas povodne a po povodni )

Na každom stanovišti , v každej disciplíne je možné organizované variantné riešenie plnenia úloh za spolu účasti organizátorov zo zložiek integrovaného záchranného systému :
- Testy z civilnej ochrany ( sú k dispozícii na webovej stránke MV SR v časti súťaž mladých záchranárov CO )
- + Napríklad riešenie psychologickej prípravy na základe modelovej situácie v skupinách a potom z pripravenej tabuľky vedúcemu pracoviska, úlohy , napríklad :
- Testy z civilnej ochrany
- Streľba zo vzduchovky a hod granátom na cieľ
Plávanie na 50 metrov - podľa podmienok + záchrana topiaceho sa - Topografia - pohyb a pobyt v prírode; + prekonávanie prírodných prekážok , vyhľadanie zranených osôb v teréne podľa mapy, vyhotovenie provizórnych nosidiel
- Hasenie malých požiarov;
- Zdravotnícka príprava; poskytovanie prvej pomociCivilná ochrana praktické úlohy

nasadenie plynovej masky, alebo vyhotoviť improvizované prostriedky individuálnej ochrany,
evakuačná batožina, ukrytie
rozoznávanie varovných signálov, Varovné signály, činnosti po varovných signáloch -
Ochrana pred účinkami nebezpečných látok simulovaný únik nebezpečných látok a spôsob ochrany prostriedkami individuálnej ochrany - prechod kontaminovaným územím,
vyhotovenie improvizovaných prostriedkov individuálnej ochrany, Správne
použitie ochrannej masky ( typizovanej alebo improvizovanej ), prechod trasy s nasadenou maskou za pomoci vodiaceho lana
protipovodňové opatrenia a charakteristika metrologickej situácie pomocou mobilnej aplikácie , vyhotovenie protipovodňových zábran ( Činnosť obyvateľstva - pred povodňou, počas povodne a po povodni )

nasadenie plynovej masky, alebo vyhotoviť improvizované prostriedky individuálnej ochrany,
evakuačná batožina, ukrytie
rozoznávanie varovných signálov, Varovné signály, činnosti po varovných signáloch -
Ochrana pred účinkami nebezpečných látok simulovaný únik nebezpečných látok a spôsob ochrany prostriedkami individuálnej ochrany - prechod kontaminovaným územím,
vyhotovenie improvizovaných prostriedkov individuálnej ochrany, Správne
použitie ochrannej masky ( typizovanej alebo improvizovanej ), prechod trasy s nasadenou maskou za pomoci vodiaceho lana

protipovodňové opatrenia a charakteristika metrologickej situácie pomocou mobilnej aplikácie , vyhotovenie protipovodňových zábran ( Činnosť obyvateľstva - pred povodňou, počas povodne a po povodni )

protipovodňové opatrenia a charakteristika metrologickej situácie pomocou mobilnej aplikácie , vyhotovenie protipovodňových zábran ( Činnosť obyvateľstva - pred povodňou, počas povodne a po povodni )
Vyhodnotenie kurzu - teoretickej časti a účelového cvičenia praktickej časti na pedagogickej porade za účasti spoluorganizátorov.
Vedúci kurzu po teoretickej časti vyhodnotí praktické účelové cvičenie. Organizátori a žiaci počúvajú vyhodnotenie. Nedostatky odstraňujú postupne podľa druhu závad. Vyhodnotenie v triedach, školskom rozhlase a nástených novinách, a videofilme. Vyhodnotia výsledky, fotografie záznamy ,
Záverom
Hodnotenie vedomostí a zručností žiakov z učiva nie je unifikované a nie je predpísaná ani ich klasifikácia. Zjednotenie požiadaviek na výkony žiakov preto predstavujú vzdelávacie štandardy. Štandardy pre stredné školy patria k základným pedagogickým dokumentom, ktoré sa spolu s ostatnými dokumentmi učiva ochrany života a zdravia používajú na riadenie pedagogického procesu. Nadväzujú na učebné osnovy v ktorých je vymedzený obsah základného učiva v tematických celkoch, ktoré tvorí obsahový štandard. Výkonový štandard, ktorý konkretizuje požiadavky na žiakov je súčasťou štandardov predmetov štátneho programu vzdelávania a tematických celkov tohto dokumentu. Štandard má slúžiť učiteľom ale aj vedeniu školy, prípadne rodičom na monitorovanie vedomostí a zručností z predpísaného učiva a ako východiskový materiál na zisťovanie rozsahu a hĺbky osvojenia základného učiva. Z funkcie štandardov teda vyplýva, že do okruhu ich užívateľov budú patriť najmä tvorcovia didaktických testov, riadiaci a vedúci pracovníci, kontrolné orgány a samotní učitelia.
Dostupné musia byť aj rodičom, žiakom a širokej verejnosti. V zmysle kvantitatívnom sa jedná o minimum vedomostí a zručností. Ich hodnotenie je v kategóriách splnil - nesplnil. Za splnený štandard pre určitú skupinu žiakov (triedu záverečného ročníka) sa považuje výsledok splnenia požiadaviek u 75 % žiakov v danom tematickom celku. Uvedené štandardy prezentujú spôsob použitia, a možno ich využívať aj alternatívne podľa prebratého učiva. Ich overovanie by sa malo realizovať najmä na záver štvrtého účelového cvičenia a pred ukončením kurzu na ochranu života a zdravia.
Literatúra:
1. Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov,
2. Zákon č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme v znení neskorších predpisov, Vyhlášky
1. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 328/2012 Z. z. o zabezpečovaní evakuácie v znení neskorších predpisov,
2. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 314/1998 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie hospodárenia s materiálom civilnej ochrany v znení neskorších predpisov,
3. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 388/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany v znení neskorších predpisov,
4. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 533/2006 Z. z. o podrobnostiach o ochrane obyvateľstva pred účinkami nebezpečných látok v znení neskorších predpisov,
5. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 523/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie záchranných prác a organizovania jednotiek civilnej ochrany v znení neskorších predpisov,
6. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 303/1996 Z. z. na zabezpečovanie prípravy na civilnú ochranu v znení neskorších predpisov,
7. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 532/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany v znení neskorších predpisov,
8. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky Vyhláška č. 7/2012 Z. z.
Ostatná literatúra :
Štátny vzdelávací program Ochrana života a zdravia ( prierezová téma ), príloha ISCED 3, Bratislava 2018 ( Inovovaný program ŠPU )