Pre učiteľov a žiakov odborných stredných škôl kurz " Ochrana života a zdravia" , ako organizovať a aký bude obsah   

23.02.2019

Ako pripraviť a organizovať kurz s obsahom učiva : " Ochrana života a zdravia " na stredných školách " ?

Príprava testov pre súťažiacich z civilnej ochrany obyvateľstva
Príprava testov pre súťažiacich z civilnej ochrany obyvateľstva
Teoretické testy s psychologickej prípravy podľa modelovej situácie v skupine súťažiacich
Teoretické testy s psychologickej prípravy podľa modelovej situácie v skupine súťažiacich

Metodický postup pri príprave kurzu " Cestami ochrany života a zdravia na stredných školách

Kurz v priestoroch a mimo školy teoretictická a praktická časť

Kurz v rámci objektu školy a zariadení IZS


Kurz na ochranu života a zdravia

 Kurz môže pripravovať a organizovať osoba s odbornou spôsobilosťou ( podľa Vyhlášky č. 7/2012 Z. z. - Vyhláška MV SR , ktorou sa ustanovujú podrobnosti o odbornej spôsobilosti na úseku civilnej ochrany obyvateľstva. )


Porada riaditeľa školy učiteľov, organizátorov a zástupcov zložiek záchranného systému k teoretickej a praktickej časti kurzu Ochrana života a zdravia
Porada riaditeľa školy učiteľov, organizátorov a zástupcov zložiek záchranného systému k teoretickej a praktickej časti kurzu Ochrana života a zdravia


Samostatnou povinnou organizačnou formou vyučovania sú  účelové cvičenia, športovo branné hry, súťaže s touto problematikou  a kurzy ochrany života a zdravia. Považujeme ich za  vyvrcholenie  procesu výchovy žiakov v tejto oblasti.  Formujú ich  ich vlastenecké povedomie, dotvárajú sústavu ich zručností a návykov o ochrane človeka a jeho zdravia. Prispievajú ku zvyšovaniu telesnej zdatnosti a psychickej odolnosti žiakov. Obsah nadväzuje na Učivo vybraných predmetov učebného plánu vybraných predmetov učebného plánu škôl , ktoré je návodom na výber tém, s uvedenou  uvedenú problematikou , alebo k nej majú určitý vzťah .

 Aplikácia a dopracovanie kurzu s účelovým cvičením je v kompetencii riaditeľa , metodika školy a vyučujúcich. Pretože učebné plány stredných odborných škôl a stredných odborných učilíšť neobsahujú všetky predmety tohto dokumentu, riaditelia týchto škôl môžu zaradiť potrebné vybrané učivo aj do odborných predmetov a odborného výcviku.

 Obsahové zameranie účelových cvičení a kurzu

            Náplň kurzu a účelových cvičení je tvorená z obsahu tematických celkov, ktorú vzhľadom na rôznorodosť stredných škôl nie je možné jednoznačne vymedziť. Preto plánuje ich obsah riaditeľom školy poverený učiteľ a jeho plán sa po schválení stáva dokumentom realizácie účelových cvičení a kurzov v III. ročníkoch škôl . V dvojročných učebných odboroch sa obsah učiva integruje do dvoch cvičení s prihliadnutím na potreby a zameranie školy. Obsah tvoria vhodne zostavené tematické celky v nasledujúcich blokoch :


  • Aktuálne problémy ľudstva a ich riešenie
  • Zdravotná príprava
  • Riešenie mimoriadnych udalostí - civilná ochrana - úlohy a opatrenia. Teoretická a praktická časť
  • Pohyb a pobyt v prírode
  • Technické činnosti a športy a doplnkové aktivity so športovo brannou tematikou na sebaochranu, sebaobranu a vzájomnú pomoc .
  • Večerné programy - besedy zo zaujímavými odborníkmi a špecialistami
    z oblasti ochrany, obrany a psychologickej pomoci
    .


    Zástupcovia záchranných zložiek - Rýchla zdravotnícka pomoc, Hasičský záchranný zbor, Krízové riadenie v obciach a mestách , Koordinačné stredisko tiesňového volania, Medzinárodná humanitárna pomoc, potápačská a jaskynná záchranná služba, beseda s psychológom , práca starostu obce,

  • Riadenie záchranných prác - beseda s veliteľom zásahu k skúsenostiam pri záchranných prácach,

  • Karanténa - ako prostriedok ochrany obyvateľstva pred
    nebezpečnými biologickými látkami, nákazami a chorobami

  • beseda s meteorológom ,

  • kynológia, Vyhľadávanie stratených a nezvestných pri mimoriadnych
    udalostiach s ukážkou

  • policajný zbor, bezpečnosť obyvateľstva, bezpečnostné služby ochrana majetku

  • Informačné systémy pri varovaní obyvateľstva - Telegrafia Košice ,

  • Informácia o činnosti chemických laboratórií,

  • Beseda s geológom k ochrane obyvateľstva pred zosuvmi,

  • ochrana predmetov kultúrnej hodnoty a kultúrnych pamiatok, ,

  • ochrana zvierat - pod.

Organizovanie a obsah kurzu ochrana života a zdravia

Samostatnou povinnou organizačnou formou vyučovania je kurz ochrany života a zdravia organizovaný spravidla v II. , III. ročníku SŠ. . Podľa podmienok školy a školského vzdelávacieho programu Je vyvrcholením procesu výchovy žiakov v tejto oblasti,

Učivo " života a zdravia." sa preberá na kurze v samostatných tematických celkoch s týmto obsahom : • riešenie mimoriadnych udalostí - civilná ochrana / 5 hod./ • zdravotnícka príprava / 5 hod. • pobyt a pohyb v prírode a ochrana prírody / 5 hod. / • výchova k bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci / 3 hod. / • záujmové technické činnosti a športy. • základy požiarnej ochrany • voliteľná téma - podľa rozhodnutia organizátora . 

Kurz na ochranu života a zdravia . sa organizuje v treťom ročníku v trvaní 3 dní po 7 hodín výcviku. V dvojročných učebných odboroch SOU sa kurz koná v druhom ročníku. Realizuje sa internátnym spôsobom pobytu alebo dennou dochádzkou na zamestnanie, alebo kombináciou týchto foriem.

Spôsob závisí aj od finančných prostriedkoch školy, od zriaďovateľa a spoluorganizítorov

Odporúča sa prednostne podľa možností využívať internátny spôsob pobytu na kurze. Kurz organizovaný dennou dochádzkou sa uskutočňuje v teréne mimo priestorov školy. Podľa podmienok je možné uvedené spôsoby realizácie aj kombinovať. Kurz je súčasťou plánu práce strednej školy v ktorom riaditeľ určí vedúceho, rozsah a termíny ,

Poznámka: minimálne   1 mes. pred   plnením úloh kurzu a  praktickej časti jednotlivých cvičení a ukážok v rámci kurzu  je potrebné vykonať odbornú prípravu učiteľov za účasti odborne spôsobilej osoby podľa Vyhlášky MV č.7./2012 pre odbornú prípravu v súčinnosti s OU odborom krízového riadenia. OP sa uskutočňuje najmenej 1 mesiac pred konaním kurzu jeho teoretickej a praktickej časti ( UC ).



Pri posudzovaní obsahu , organizácie a metodiky , s personálnym zabezpečením a bezpečnostnými opatreniami sa vedenie školy zameriava na :

1. Spôsob realizácie a miesto konania,

2. účasť podľa tried alebo skupín ,

3. personálne zabezpečenie, spôsob prípravy učiteľov - účastníkov kurzu,

4. materiálne, finančné, technické a zdravotnícke zabezpečenie.

5. spolupráca s jednotlivými zložkami integrovaného záchranného  systému

 SCENÁR ÚČELOVÉHO CVIČENIA v rámci teoretickej a praktickej časti kurzu

Na základe harmonogramu prípravy zámeru, námetov modelových situácií , témy a cieľa kurzu určiť :

  • Učebné  úlohy , teoretické a praktické , miesto - stanovište a termín splnenia,  
  • Činnosť riadiaceho cvičenia ,  
  • Činnosť cvičiaceho a termín splnenia úloh

Nasleduje  - porada padagogických pracovníkov - vedúcich jednotlivých stanovíšť.

Vedúci kurzu - vydá pokyn k vykonaniu porady pre pedagogických pracovníkov - vedúcich stanovíšť. Určia sa : 

  1. - úlohy pre učiteľov
  2. - úlohy pre žiakov
  3. - úlohy pre prizvané zložky IZS s ukážkami

  4. - úlohy materiálneho a technického zabezpečenia, Úlohy MTZ,   Bezpečnostné opatrenia

Inštruktáž a nácvik

Pedagogickí pracovníci sa zhromaždia v zborovni (v triede)

Nasleduje  -  operačná orientácia - zaradenie na jednotlivé stanovištia . Vedúci kurzu privíta pracovníkov . Oboznámi ich so situáciou -vysvetlí predbežné opatrenie -momentálna situácia -zaradí ich do skupín Počúvajú operačnú orientáciu. Odpovedajú na otázky. Zapisujú si do poznámok so scenárom  dôležité body týkajúce sa na stanovištiach. Výmena poznatkov a  a diskusia

Praktická časť a spätná väzba -

Nasleduje doklad vedúcich jednotlivých stanovíšť . Vedúci kuru je zároveň vedúcim praktickej časti účelového cvičenia. Prijíma dokladovanie vedúcich stanovíšť Vedúci stanovíšť podávajú doklad čo za toto obdobie vykonali. V doklade uvedú -počty ľudí v skupine -hlavné úlohy skupiny -nedostatky, klady -požiadavky na MTZ

Vedúci kurzu - Vydá pokyn k spohotoveniu štábu účelového cvičenia

Spohotovenie organizačného štábu účelového cvičenia v rámci praktickej časti kurzu  a vedúcich pracovných stanovíšť  , nástup organizátorov - účastníkov. Vydanie pokynov otvorenie cvičenia  riaditeľom školy a zriaďovateľom

Veliteľ štábu spohotoví svojích pracovníkov zaradených na stanovištia na základe rozdelenia podľa obsahového zamerania účelového cvičenia

 Praktické vykonanie účelového cvičenia

 Vedúci kurzu vydá pokyn k praktickému vykonaniu účelového cvičenia

Cvičiaci prakticky plnia úlohy na jednotlivých stanovištiach tak, že vykonávajú praktické činnosti a odpovedajú na kontrolné otázky postavené z obsahového zamerania pre jednotlivé triedy, skupiny, ročníky .

Aké stanovištia si že vedúci kurzu spolu s organizátormi  vytvoriť ? Je potrebné vychádzať najmä zo stanoveného  obsahu učiva " Ochrana života zdravia a"  potom premyslieť na vlastné  podmienky školy nasledovnú realizáciu obsahu :

Ako pripravovať žiakov na ochranu pred možnými mimoriadnymi udalosťami a ich následkami ako sú živelné pohromy, havárie, ohrozenie verejného zdravia, katastrofy, teroristické násilné útoky ?


Rozsiahle záplavy po dlhotrvajúcioch dažďoch
Rozsiahle záplavy po dlhotrvajúcioch dažďoch

Jednotlivými formami a metódami teoretickej a praktickej prípravy, prostredníctvom nácvikov a súťaže v rámci kurzu ,   naučiť žiakov  poznať základné otázky a obsah záchranných prác osôb , ich životov , zdravia a majetku, poskytovanie prvej predlekárskej pomoci, postupy pri vyslobodzovaní osôb , pomoci iným, odsune ranených z miesta ohrozenia, poznať pôsob ochrany pred účinkami nebezpečných látok v jednotlivých pásmach ohrozenia, v našom okolí, chrániť sa proti násiliu a násilným útokom  a používaniu návykových látok .

Poznať  podstatu systému organizovania a zabezpečovania hlásnej služby / varovania a vyrozumenia / a informačnej služby civilnej ochrany. Reakciu na varovné signály pre obyvateľstvo a základné postupy po varovaní a vyrozumení.

Vedieť ako sa organizuje zásobovanie obyvateľstva v núdzi , ako je zabezpečované obyvateľstvo pri ohrození , ubytovaním v provizórnom núdzovom prostredí z hľadiska prežitia ako je zásobované základnými životnými potrebami, pitnou vodou, šatstvom  a lekárskymi prostriedkami.


Varovné sirény civilnej ochrany - kontrola
Varovné sirény civilnej ochrany - kontrola

Osvojiť si základné poznatky z evakuácie, ukrytia obyvateľstva pred účinkami mimoriadnych
udalostí. Poznať príčiny a podstatu evakuácie z miest ohrozenia obyvateľstva . Vedieť zásady ukrytia pred nebezpečnými látkami.

Ako sa vykonávajú úlohy a opatrenia pred nebezpečnými látkami akými sú najmä rádioaktívne,
chemické a biologické. Zvládnuť spôsoby individuálnej ochrany prostriedkami s ochrannými vlastnosťami , improvizovanými a určenými základnými prostriedkami pre CO, pre jednotlivé skupiny obyvateľstva . Čo sú to režimy života pri ohrození nebezpečnými látkami a karanténa v ohrozených územiach nákazami a infekčnými chorobami.


Požiar obytného domu
Požiar obytného domu

Poznať základy sebaochrany pomoci druhým, a sebaobrany pred násilím a agresívnym konaním

Vedieť základné prístupy psychologického konania v prípade vzniku mimoriadnej udalosti, v jej mieste a prejavy obyvateľstva v prípade paniky a iných javov. Ako sa obyvateľstvo pripravuje na sebaochranu a vzájomnú pomoc , aj psychologicky , čo je to panika, predvídanie dôsledkov záťaže, detskými , žiackymi očami na zdravie a konanie človeka a predchádzanie nežiaducim javom , poznanie základov problémových situácií, frustrácie , konfliktných situácií, stresu a kolektívneho riešenia záťaže .

Overiť a precvičiť vedomosti získané učivom Ochrana života a zdravia a Vzdelávacím programom školy  s dôrazom na civilnú ochranu, pohyb a pobyt v prírode, ochranu životného prostredia
, hasenie malých požiarov, prekonávanie prekážok, poskytovanie prvej predlekárskej
pomoci, psychologickej prípravy , upevniť návyk a spôsoby pomoci iným

Motivovať žiakov k záujmovej a športovo brannej činnosti, mimoškolskému vzdelávaniu, aktívnemu využívaniu časového voľna,

Obohatiť výchovný a vzdelávací proces o nové prvky prekonávania rôzneho typu prekážok , s cieľom formovania aktívneho životného postoja ,

Formovanie schopností zdolávať záťaž bez vážnejších porúch a neprimeraných reakcií s cieľom vedieť zaujať postoj a odolnosť na psychickú záťaž.


Záchranári pri činnosti
Záchranári pri činnosti

Na každom stanovišti ,  v  každej disciplíne je možné  organizované variantné riešenie plnenia úloh za spolu účasti  organizátorov zo zložiek integrovaného  záchranného  systému :

- Testy z civilnej  ochrany ( sú k dispozícii na webovej stránke MV SR v časti súťaž mladých záchranárov CO )

- + Napríklad riešenie psychologickej prípravy na základe modelovej situácie  v skupinách a potom z pripravenej tabuľky vedúcemu pracoviska, úlohy , napríklad :

Určiť 5 charakterových vlastností ktoré potrebuje pri záchrane človeka, pri záchranných prácach
podľa dôležitosti a Určiť 5 charakterových vlastností, ktoré sú našou prekážkou pri pomoci ohrozeným osobám počas mimoriadnej udalosti.

  Civilná ochrana praktické úlohy
Improvizovaná prvá pomoc
Improvizovaná prvá pomoc

Na každom stanovišti ,  v  každej disciplíne je možné  organizované variantné riešenie plnenia úloh za spolu účasti  organizátorov zo zložiek integrovaného  záchranného  systému :

- Testy z civilnej  ochrany ( sú k dispozícii na webovej stránke MV SR v časti súťaž mladých záchranárov CO )

- + Napríklad riešenie psychologickej prípravy na základe modelovej situácie  v skupinách a potom z pripravenej tabuľky vedúcemu pracoviska, úlohy , napríklad :

  • Testy z civilnej ochrany
  • Streľba zo vzduchovky a hod granátom na cieľ 
    Plávanie na 50 metrov - podľa podmienok + záchrana topiaceho sa
  • Topografia - pohyb a pobyt v prírode; + prekonávanie prírodných prekážok , vyhľadanie zranených osôb v teréne podľa mapy, vyhotovenie provizórnych nosidiel
  • Hasenie malých požiarov;
  • Zdravotnícka príprava; poskytovanie prvej pomoci
Civilná ochrana praktické úlohy

nasadenie plynovej masky, alebo vyhotoviť improvizované prostriedky individuálnej ochrany,

evakuačná batožina, ukrytie

rozoznávanie varovných signálov, Varovné signály, činnosti po varovných signáloch - 

Ochrana pred účinkami nebezpečných látok simulovaný únik nebezpečných látok a spôsob ochrany prostriedkami individuálnej ochrany - prechod kontaminovaným územím,

vyhotovenie improvizovaných prostriedkov individuálnej ochrany, Správne
použitie ochrannej masky ( typizovanej alebo improvizovanej ), prechod trasy s nasadenou maskou za pomoci vodiaceho lana

protipovodňové opatrenia a charakteristika metrologickej situácie pomocou mobilnej aplikácie , vyhotovenie protipovodňových zábran ( Činnosť obyvateľstva - pred povodňou, počas povodne a po povodni )

Námet - vyslobodenie z možného  ohrozeného priestoru kolmo na smer vetra
Námet - vyslobodenie z možného ohrozeného priestoru kolmo na smer vetra

Na každom stanovišti ,  v  každej disciplíne je možné  organizované variantné riešenie plnenia úloh za spolu účasti  organizátorov zo zložiek integrovaného  záchranného  systému :

- Testy z civilnej  ochrany ( sú k dispozícii na webovej stránke MV SR v časti súťaž mladých záchranárov CO )

- + Napríklad riešenie psychologickej prípravy na základe modelovej situácie  v skupinách a potom z pripravenej tabuľky vedúcemu pracoviska, úlohy , napríklad :

  • Testy z civilnej ochrany
  • Streľba zo vzduchovky a hod granátom na cieľ 
    Plávanie na 50 metrov - podľa podmienok + záchrana topiaceho sa
  • Topografia - pohyb a pobyt v prírode; + prekonávanie prírodných prekážok , vyhľadanie zranených osôb v teréne podľa mapy, vyhotovenie provizórnych nosidiel
  • Hasenie malých požiarov;
  • Zdravotnícka príprava; poskytovanie prvej pomoci  
  • Civilná ochrana praktické úlohy



Kontrola pitnej vody v laboratóriu
Kontrola pitnej vody v laboratóriu


    nasadenie plynovej masky, alebo vyhotoviť improvizované prostriedky individuálnej ochrany,

    evakuačná batožina, ukrytie

    rozoznávanie varovných signálov, Varovné signály, činnosti po varovných signáloch - 

    Ochrana pred účinkami nebezpečných látok simulovaný únik nebezpečných látok a spôsob ochrany prostriedkami individuálnej ochrany - prechod kontaminovaným územím,

    vyhotovenie improvizovaných prostriedkov individuálnej ochrany, Správne
    použitie ochrannej masky ( typizovanej alebo improvizovanej ), prechod trasy s nasadenou maskou za pomoci vodiaceho lana

    protipovodňové opatrenia a charakteristika metrologickej situácie pomocou mobilnej aplikácie , vyhotovenie protipovodňových zábran ( Činnosť obyvateľstva - pred povodňou, počas povodne a po povodni )

    Ukážka zdravotníckej pomoci pre žiakov ZŠ
    Ukážka zdravotníckej pomoci pre žiakov ZŠ


      nasadenie plynovej masky, alebo vyhotoviť improvizované prostriedky individuálnej ochrany,

      evakuačná batožina, ukrytie

      rozoznávanie varovných signálov, Varovné signály, činnosti po varovných signáloch - 

      Ochrana pred účinkami nebezpečných látok simulovaný únik nebezpečných látok a spôsob ochrany prostriedkami individuálnej ochrany - prechod kontaminovaným územím,

      vyhotovenie improvizovaných prostriedkov individuálnej ochrany, Správne
      použitie ochrannej masky ( typizovanej alebo improvizovanej ), prechod trasy s nasadenou maskou za pomoci vodiaceho lana

      Hľadanie poranenej osoby - nácvik
      Hľadanie poranenej osoby - nácvik


      protipovodňové opatrenia a charakteristika metrologickej situácie pomocou mobilnej aplikácie , vyhotovenie protipovodňových zábran ( Činnosť obyvateľstva - pred povodňou, počas povodne a po povodni )

      Vyslobodenie a prevoz zrenenej osoby IZS
      Vyslobodenie a prevoz zrenenej osoby IZS


      protipovodňové opatrenia a charakteristika metrologickej situácie pomocou mobilnej aplikácie , vyhotovenie protipovodňových zábran ( Činnosť obyvateľstva - pred povodňou, počas povodne a po povodni )



      Vyhodnotenie kurzu - teoretickej časti a  účelového cvičenia praktickej časti na pedagogickej porade za účasti spoluorganizátorov.

      Vedúci kurzu po teoretickej časti vyhodnotí praktické účelové cvičenie. Organizátori a žiaci      počúvajú vyhodnotenie. Nedostatky odstraňujú postupne podľa druhu závad. Vyhodnotenie v triedach, školskom rozhlase a nástených novinách, a videofilme. Vyhodnotia výsledky, fotografie záznamy ,

                Záverom

        Hodnotenie vedomostí a zručností žiakov z učiva nie je unifikované a nie je predpísaná ani ich klasifikácia. Zjednotenie požiadaviek na výkony žiakov preto predstavujú vzdelávacie štandardy. Štandardy pre stredné školy patria k základným pedagogickým dokumentom, ktoré sa spolu s ostatnými dokumentmi učiva ochrany života a zdravia používajú na riadenie pedagogického procesu. Nadväzujú na učebné osnovy v ktorých je vymedzený obsah základného učiva v tematických celkoch, ktoré tvorí obsahový štandard. Výkonový štandard, ktorý konkretizuje požiadavky na žiakov je súčasťou štandardov predmetov štátneho programu vzdelávania a tematických celkov tohto dokumentu. Štandard má slúžiť učiteľom ale aj vedeniu školy,  prípadne rodičom na monitorovanie vedomostí a zručností z predpísaného učiva a ako východiskový materiál na zisťovanie rozsahu a hĺbky osvojenia základného učiva. Z funkcie štandardov teda vyplýva, že do okruhu ich užívateľov budú patriť najmä tvorcovia didaktických testov, riadiaci a vedúci pracovníci, kontrolné orgány a samotní učitelia.

      Dostupné musia byť aj rodičom, žiakom a širokej verejnosti. V zmysle kvantitatívnom sa jedná o minimum vedomostí a zručností. Ich hodnotenie je v kategóriách splnil - nesplnil. Za splnený štandard pre určitú skupinu žiakov (triedu záverečného ročníka) sa považuje výsledok splnenia požiadaviek u 75 % žiakov v danom tematickom celku. Uvedené štandardy prezentujú spôsob použitia, a možno ich využívať aj alternatívne podľa prebratého učiva. Ich overovanie by sa malo realizovať najmä na záver štvrtého účelového cvičenia a pred ukončením kurzu na ochranu života a zdravia.

      Literatúra:

       1. Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov,

       2. Zákon č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme v znení neskorších predpisov, Vyhlášky

       1. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 328/2012 Z. z. o zabezpečovaní evakuácie v znení neskorších predpisov,

       2. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 314/1998 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie hospodárenia s materiálom civilnej ochrany v znení neskorších predpisov,

       3. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 388/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany v znení neskorších predpisov,

       4. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 533/2006 Z. z. o podrobnostiach o ochrane obyvateľstva pred účinkami nebezpečných látok v znení neskorších predpisov,

       5. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 523/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie záchranných prác a organizovania jednotiek civilnej ochrany v znení neskorších predpisov,

       6. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 303/1996 Z. z. na zabezpečovanie prípravy na civilnú ochranu v znení neskorších predpisov,

       7. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 532/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany v znení neskorších predpisov,

       8. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky Vyhláška č. 7/2012 Z. z.

        Ostatná literatúra :

      Štátny vzdelávací program Ochrana života a zdravia ( prierezová téma ), príloha ISCED 3, Bratislava 2018 ( Inovovaný program ŠPU  )

      © 2019 Nezisková organizácia | Všetky práva vyhradené.
      Vytvorené službou Webnode
      Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky