Vydali sme nové publikácie
Vydali sme pre základné školy farebnú metodickú publikáciu " Cestami bezpečnosti ochrany života a zdravia " pre 1 - 2 ročník 3-4. ročník základných škôl, 2023, a v I. štvrť roku 2024 pre 6-9. ročník ZŠ vhodná pre žiakov a učiteľov, kontakt - lubomir.betus491@gmail.com, Pre materské škôlky a I. ročník ZŠ sme vydali publikáciu ( 120 str. ) pre...
Zväz CO v spracoval publikácie pre odbornú prípravu a vzdelávanie
Skriptá Civilná ochrana a krízové riadenie pre učiteľov základných škôl II. stupňa a študentov vysokých škôl v oblasti ochrany obyvateľstva pred mimoriadnymi udalosťami a mimoriadnymi situáciami sú k dispozícii na adrese Zväzu CO V .
Hlavným cieľom systému civilnej ochrany je chrániť život, zdravie a majetok a utvárať podmienky pre prežitie pri vzniku mimoriadnych udalostí a aj počas vyhlásenia mimoriadnej situácie. V zmysle vyhlášky Zákona NR SR č. 42/1994 Z.z. v znení neskorších predpisov ponúkame pre našich návštevníkov stránok okrem uvedeného vypracovanie základnej...
Aktuality pre súťaže mladých záchranárov civilnej ochrany budú publikované v II. polroku 2024
Vydali sme pre základné školy farebnú metodickú publikáciu " Cestami bezpečnosti ochrany života a zdravia " pre 1 - 2 ročník 3-4. ročník základných škôl, 2023, v 2024 pre 6-9. ročník ZŠ vhodná pre žiakov a učiteľov, kontakt - lubomir.betus491@gmail.com, Pre materské škôlky a I. ročník ZŠ sme vydali publikáciu ( 120 str. ) pre organizovanie...
Ponuka ilustrovaných publikácií s cenami v euro ZCO Východ
1. Učebné skriptá " Civilná ochrana , krízové riadenie a integrovaný záchranný systém I a II. diel " spolupráca s Technickou univerzitou Košice Fakulta baníctva, ekológie, riadenia a geotechnológii (F-BERG) , Zväz civilnej ochrany Východ , Cena : obidva diely 20 EUR
2. Učebné skriptá " Civilná ochrana " Učebné skriptá: "Požiarna ochrana " Cena : 1 ks 10 EUR
3. Učebné skriptá : Integrovaný záchranný systém " v spolupráci s Vysokou školou bezpečnostného manažérstva Košice , Cena : 1 ks 10 EUR
4. Výkladový slovník : " Civilná ochrana , krízové riadenie a integrovaný záchranný systém " v spolupráci s Fakultou baníctva, ekológie, riadenia a geotechnológii (FBERG), Zväz civilnej ochrany Východ , Cena : 1 ks 20 EUR
5. Metodický manuál pre samosprávu a štátnu správu - ( vhodný pre starostov obcí a primátorov miest : " Ako pomôcť obyvateľstvu v prípade ohrozenia mimoriadnou udalosťou " postupy starostu obce, primátora mesta, samosprávy a štátnej správy, v školách a objektoch k jednotlivým typom ohrozenia a mimoriadnych udalostí autor - Zväz civilnej ochrany Východ ,Cena : 1 ks 10 EUR
6. Učebné skriptá : "Civilná ochrana , " Požiarna ochrana " s F BERG Košice v spolupráci s Vysokou školou bezpečnostného manažérstva Košice a fakultou BERG TU Košice Cena : 1 kus 10 EUR
7. Učebné texty pre ZŠ, " Cestami bezpečnosti ochrany života a zdravia pre 1 - 2 ročník ZŠ , Vydal - Zväz civilnej ochrany Východ Cena : 1 ks 10 EUR
8. Učebné texty pre ZŠ, " Cestami bezpečnosti ochrany života a zdravia pre 3 - 4 ročník ZŠ ( vhodný aj pre piaty ročník ZŠ ), Vydal - Zväz civilnej ochrany Východ, Cena : 1 ks 10 EUR
9. Učebné texty pre ZŠ, " Cestami bezpečnosti ochrany života a zdravia pre 6 - 9 ročník ZŠ ( vhodný aj pre piaty ročník ZŠ ) Vydal - Zväz civilnej ochrany Východ, Cena : 1 ks 20 EUR
10. Učebné texty pre MŠ a ZŠ, " Cestami bezpečnosti ochrany života a zdravia" – námety pre didaktické hry a cvičenia pre Materské školy prípravka a pre 1- 2 ročník ZŠ , Vydal - Zväz civilnej ochrany Východ, Cena : 1 ks 12 EUR
11. Pripravené do tlače: " Učebné texty pre organizovanie športovo branných hier "Cestami bezpečnosti ochrany a obrany života a zdravia" pre ZŠ a ŠŠ , Cena sa stanoví po vydaní, orientačne 18-20 EUR (Súťaže, cvičenia a hry športovej a športovo brannej zdatnosti v rámci , účelových cvičení a didaktických hier s programovým obsahom učiva: " Cestami bezpečnosti, ochrany života a zdravia" pre základné školy 4 - 5 a 6 - 9 ročník s využitím pre stredné školy 1-2 ročník)
Šikanovanie v školách: riešenie problémov a prevencia
Úvod
Šikanovanie v škole je zložitá a náročná téma, ktorú však treba riešiť ako chúlostivý problém, ktorý sa týka nielen detí, ale aj dospelých. Šikanovanie je zamerané predovšetkým na tých, ktorí sa nevedia brániť, ktorí sú fyzicky slabší alebo nezapadajú do všeobecného systému. Môžu to byť deti z chudobných rodín s odlišným správaním a vzhľadom, introvertné a nespoločenské, príliš inteligentné alebo naopak študenti s nižšou inteligenciou. Šikanovanie môže začať psychickou agresiou a dokonca sa môže rozvinúť do sexuálnej alebo kyberšikany. Problém sa môže prejaviť aj fyzickou agresiou, urážlivými gestami, kolektívnym bojkotom, vydieraním peňazí alebo vecí, materiálnou sabotážou alebo urážlivými a urážlivými vyhláseniami adresovanými osobe alebo jej príbuzným. To znamená, že téma šikanovania sa dotýka nielen detí, ale aj dospelých okolo nich, predovšetkým rodičov a učiteľov. Akákoľvek agresivita voči študentom môže v budúcnosti spôsobiť vážne následky pre psychický vývoj. Riešenie tohto problému si vyžaduje zapojenie rôznych zainteresovaných strán a spravidla by sa mali dodržiavať príslušné usmernenia na minimalizáciu šikanovania v školskom prostredí.
Usmernenia pre učiteľov na identifikáciu a prevenciu šikanovania
Keď učiteľ vidí, že dieťa je šikanované spolužiakmi, je to dobrý dôvod na prijatie vhodných opatrení. Pozornosť v tejto veci zohráva zásadnú úlohu, pretože aj keď problému venujete pozornosť, dá sa na chvíľu vyriešiť, čo nie je efektívnym výsledkom zmysluplnej práce. Je nevyhnutné, aby sa konflikt medzi študentmi zastavil, a je dôležité zabezpečiť, aby sa ani jedna strana necítila zranená alebo ponížená (Ronceley-Pavia et al. 20). V opačnom prípade stále existuje možnosť šikanovania pri prechode do novej roviny, napríklad do internetového priestoru, kde je oveľa ťažšie kontrolovať komunikáciu študentov.
Učitelia a ďalší zamestnanci školy vrátane vyššieho manažmentu musia akceptovať možnosť šikanovania v boji proti tomuto javu. Jednou z iniciatív v počiatočnej fáze je jednoduchý rozhovor s deťmi. Úlohou dospelých je sprostredkovať študentom neprípustnosť vhodných foriem správania, vrátane ponižovania cti a dôstojnosti rovesníkov (Kurvin et al. 206). Preto môže učiteľ na úrovni triedy diskutovať o probléme so žiakmi a vysvetliť, že šikanovanie z ktoréhokoľvek z dôvodov je neprijateľná a nízka forma komunikácie. Iniciátori šikanovania musia plne pochopiť emócie a obavy, ktoré zažívajú tí, ktorí sa stanú predmetom ich psychických alebo fyzických útokov. Je dôležité zachovať hodnotiacu nestrannosť a zároveň odpovedať na všetky otázky, ktoré si deti môžu položiť (Gaffney et al. e1143). Osobitná pozornosť by sa mala venovať téme pozorovania šikanovania treťou stranou a diskusii o tom, aké kroky môžu svedkovia podniknúť, napríklad požiadať o radu dospelých.
Pre učiteľov je účasť rodičov povinná, ak sú pokusy o vyriešenie existujúceho konfliktu na úrovni triedy neúspešné. Navyše, kvôli svojmu prirodzenému tajomstvu a rozpakom nie je veľa detí pripravených podeliť sa o svoje problémy a skúsenosti so svojimi rodičmi, obávajúc sa nielen reakcie dospelých, ale aj následného zintenzívnenia šikanovania páchateľmi.
Učitelia preto musia informovať rodičov dieťaťa, ktoré sa stalo obeťou psychického alebo fyzického násilia. Okrem toho by si rodičia násilníkov mali byť vedomí aj správania svojho syna alebo dcéry. Dospelí nemajú vždy úplný obraz o tom, ako ich deti trávia čas mimo domova. Niekedy, dokonca aj v dobre situovaných rodinách, študenti prejavujú deviantné správanie a agresiu voči rovesníkom v snahe kompenzovať individuálne komplexy (LoBraico et al. 594). Zapojenie rodičov teda môže byť pre učiteľov povinné, aby sa zaoberali problémom šikanovania v školách a čo najviac zvýšili povedomie o tomto probléme.
Individuálna práca s dieťaťom, ktoré sa stalo obeťou šikanovania, je tiež povinnou praxou, ktorú by učitelia mali dodržiavať.
Je nevyhnutné, aby študenti, ktorí zažili akúkoľvek formu zneužívania, pochopili, že problém nemusia riešiť sami. Školské prostredie by malo podporovať ochranu študentov, nie vytvárať podmienky na útlak a ponižovanie slabších (Gaffney et al. e1143). Medzi mechanizmami, ktoré má učiteľ k dispozícii na interakciu so žiakom, možno rozlíšiť osobné rozhovory, individuálne stretnutia s psychológom a dokonca aj anonymné prieskumy. Keď sa učiteľ stane priateľom dieťaťa, môže sa spoľahnúť na jeho úprimnosť a dôveru, čím dosiahne maximálny pedagogický účinok. Zaistenie bezpečnosti žiaka, a to aj pred šikanovaním, ktoré má rôzne formy, je jednou z hlavných úloh zamestnancov školy (Kurvin et al. 84). Rozšírením príležitostí na interakciu a hlbšou účasťou na živote žiakov môžu učitelia znížiť pravdepodobnosť šikanovania a včas zabrániť vzniku tohto problému v detskom tíme.
Samotní učitelia môžu identifikovať šikanovanie v triede podľa niektorých znakov. Napríklad negatívne emócie pri komunikácii s jednotlivými žiakmi môžu byť indikátorom toho, že konkrétne dieťa akútne reaguje na určité témy a má ťažkosti so sociálnou adaptáciou (Ronksley-Pavia et al. 20). Problémy s disciplínou v triede sú tiež potenciálnym dôsledkom šikanovania v detskej skupine (Ferrara et al. 3). Možnými znakmi šikanovania sú:
nepriateľské prostredie, nejednota medzi študentmi, pokles ich motivácie študovať a nedôvera k autorite učiteľa. Všetky tieto faktory sú objektívnymi dôvodmi na vykonanie cielených opatrení na vyriešenie problému.
Zníženie šikanovania v škole s pomocou rodičov
Spolupráca s rodičmi na identifikácii a riešení šikanovania je vhodnou praxou a prirodzenou reakciou zamestnancov školy. Relevantnosť tejto interakcie dopĺňajú spomínané znaky ticha a izolácie, kde niektoré deti nie sú pripravené podeliť sa o svoje skúsenosti doma. Na druhej strane je mimoriadne dôležité, aby rodičia vzali do úvahy niektoré zjavné kritériá, ktoré možno považovať za kritériá šikanovania, a prijali potrebné opatrenia, ak sú identifikované.
Pripomíname, že rodičia môžu dostať niekoľko odporúčaní, ktoré priamo riešia problém šikanovania u ich detí. Jedným z týchto markerov je pretrvávajúci depresívny stav študenta po nástupe do školy. Ak dieťa odmieta chodiť do školy a spomína zlý zdravotný stav alebo iné dôvody bez faktického zdôvodnenia, je to vážny dôvod na kontrolu jeho interakcií s rovesníkmi v škole (Hicks et al. 197). Ďalším faktorom, ktorý psychológovia odporúčajú vziať do úvahy, sú rozhovory o školskom živote. Ak dieťa pri zmienke o škole nehovorí o spolužiakoch, môže to naznačovať nezdravú komunikáciu v triede (Ronksley-Pavia et al. 21).
Odmietnutie účasti na mimoškolských aktivitách môže byť tiež dôvodom na posúdenie vzťahov študenta s rovesníkmi. Možné sú aj skutočné fyzické prejavy šikanovania a rodičia by ich mali identifikovať ako prví.
Patria sem poruchy spánku, príznaky autoagresie, nervozita, abstinenčné príznaky a niektoré ďalšie príznaky spojené s depresívnymi stavmi (Hasan et al. 1). Všetky tieto faktory sú dôležitými kritériami, ktoré treba zvážiť.
Program prevencie šikanovania v škole vyžaduje úzku spoluprácu medzi zamestnancami a rodičmi, ak sa zistia jasné prípady problému. Pozývanie rodičov na rozhovor je prirodzená prax a vek dieťaťa zohráva veľkú úlohu. Ak sa šikanovanie vyskytuje na základnej škole, je veľmi dôležité zapojiť rodičov čo najskôr, prediskutovať s nimi varovné príznaky šikanovania, ako aj aké by mali byť stratégie reakcie (Malm et al. 412). Napriek účasti rodičov by sa však hlavná práca mala vykonávať priamo s deťmi. Zamestnanci školy sú zodpovední za blaho dieťaťa počas vyučovania a psychologické služby sú povinné promptne reagovať na všetky opodstatnené prípady akejkoľvek formy násilia v školskom prostredí. V opačnom prípade existujú riziká, pretože agresivita zraniteľného dieťaťa môže ovplyvniť nielen jeho psychický stav, ale aj jeho okolie.
Streľba zo zbrane v školách je často výsledkom ignorovania dlhotrvajúceho a nepretržitého šikanovania (Raitanen et al. 96). Preto je dôležité vypracovať program vo forme systému odporúčaní pre zamestnancov škôl, ako sa vysporiadať so šikanovaním.
Program prevencie šikanovania v školách
Pri vývoji školského programu prevencie šikanovania je potrebné identifikovať okruh zainteresovaných strán. Okrem učiteľov ako hlavných koordinátorov interakcie by sa mali zapojiť aj školskí psychológovia, členovia rodičovských výborov a školská administratíva. Učitelia by mali mať čo najväčší podiel na komunikácii s deťmi, pretože sú to oni, ktorí trávia väčšinu času so žiakmi a vidia problémy a výzvy, ktoré je potrebné vyriešiť, jasnejšie ako ostatní (Gaffney et al. e1143). Preto je v počiatočnej fáze práce kľúčová ich činnosť.
V prvom rade by učitelia nemali ignorovať alebo bagatelizovať vyššie uvedené kritériá šikanovania. Ak škola vypracuje stratégiu na riešenie problému a zamestnanci súhlasia s tým, že problém je potrebné vyriešiť, potenciálna efektivita cielenej práce sa zvyšuje. Je to preto, že aj keď dospelý alebo dieťa nie je priamo zapojený do konfliktu, povedomie o probléme zvyšuje schopnosť primerane reagovať (Gaffney et al. e1143). Ak sa učiteľ dozvie o prípade šikanovania, mal by zaujať jasný a jednoznačný postoj a pokúsiť sa situáciu zmeniť. Minimálnou nevyhnutnou úlohou na realizáciu v tomto prípade je presvedčiť svedkov a prípadne aj samotného páchateľa o neprípustnosti takéhoto správania a vysvetliť psychologické dôsledky pre obeť. Takýto zásah jasne naznačí pozíciu autoritatívnej dospelej osoby v súvislosti s problémom a vytvorí potrebný precedens.
Ďalším krokom preventívneho programu je organizácia patronátu.
Systém patronátu so zapojením starších školákov vytvára komunikačný priestor, ktorý prispieva k rýchlejšiemu odhaľovaniu prípadov šikanovania a zapojeniu starších školákov do riešenia takýchto situácií (Prysiazhniuk et al. 186). Ochrana pred staršími školákmi navyše umožňuje mladším deťom cítiť sa bezpečnejšie a sebavedomejšie, čo je tiež pozitívny výsledok zmysluplnej práce.
Metódy cielenej práce s deťmi by sa mali líšiť v závislosti od veku žiakov. Napríklad deti vo veku základnej školy sú prístupnejšie učeniu a problém šikanovania medzi nimi sa rieši ľahšie ako medzi stredoškolákmi. V tomto veku si školáci ešte nevytvorili morálne základy a spoliehajú sa na názor učiteľa (Von Grundherr et al. 289). Ako potenciálne účinný zásah stačí viesť rozhovory so všetkými účastníkmi konfliktu, ukázať neprípustnosť správania páchateľa a vyjadriť autoritatívny negatívny postoj k tomu, čo sa deje. Po 12. roku života si dieťa už vytvorilo morálne presvedčenie a je ťažšie ich zmeniť. Osobnosť a autorita dospelého ustupujú do úzadia a do popredia sa dostáva referenčná skupina rovesníkov (Von Grundherr et al. 278). Preto je dôležité, aby zamestnanci školy konali jemne a formovali verejnú mienku prostredníctvom flexibilnejších stratégií interakcie, napríklad prostredníctvom individuálnych rozhovorov. Vek detí je teda najdôležitejším kritériom určujúcim mechanizmus intervencie na odstránenie šikanovania v škole.
Deti v školskom prostredí do značnej miery závisia od názoru dospelých a úlohou školy je sprostredkovať žiakom neprípustnosť šikanovania pomocou najpresvedčivejších metód.
Jedným z potenciálne životaschopných riešení je priviesť dôveryhodného spojenca. Učiteľ alebo iný dospelý, ktorý je schopný presvedčiť študentov a ktorého názor je pre nich dôležitý, by mal hovoriť k triede. Rešpekt buduje dôveru mnohými spôsobmi a pre deti hrá dôležitú úlohu dôležitosť autority (Kerwin et al. 35). Preto čím je dospelý presvedčivejší, tým je pravdepodobnejšie, že bude schopný efektívne ovplyvniť správanie študentov.
Rozhovory s deťmi sa musia riadiť konkrétnym scenárom, aby mali čo najväčší vplyv. Priamosť je dôležitým faktorom v komunikácii medzi deťmi a dospelými (Alba et al. 25). Ďalším dôležitým faktorom je flexibilita argumentu a zmena rolí môže pomôcť. Dospelí by mali uviesť relevantné príklady tak, aby každý mal pocit, že je šikanovaný. Okrem toho je to dôležité nielen pri komunikácii s deťmi, ale aj s inými učiteľmi, pretože existujú situácie, keď dospelí neberú šikanovanie v škole vážne (Ronksley-Pavia et al. 29). Zavedenie pravidiel a zodpovedností za hrubé pochybenie môže byť súčasťou programu práce s deťmi a iniciátorom psychického alebo fyzického násilia možno odporučiť, aby sledovali inovácie na rozvoj normálnych komunikačných zručností. Rozhovory môžu viesť psychológovia aj učitelia, ale najdôležitejšie je, aby sa neprípustnosť šikanovania tlmočila jasne a zároveň efektívne (Kerwin et al. 103). V takom prípade môžete eliminovať riziká opakovania konfliktných situácií a vybudovať zdravý detský tím.
Záver
Riešenie šikanovania v školách si vyžaduje zapojenie širokého spektra zainteresovaných strán na efektívnu prácu so študentmi. Učitelia, rodičia a samotní študenti by si mali byť vedomí neprípustnosti tohto javu vo vzdelávacom prostredí z dôvodu jeho škodlivého vplyvu na psychiku dieťaťa. Učitelia sú hlavnými sprostredkovateľmi komunikácie a akákoľvek práca na vývoji programov interakcie so študentmi si vyžaduje priamu účasť pedagogického zboru. V závislosti od veku študentov, autority dospelých a niektorých ďalších faktorov je možné použiť rôzne komunikačné stratégie. Ignorovanie problému má vážne dôsledky pre školskú disciplínu a normálny duševný vývoj detí.
Citované diela
Alba, Yulen a kol. "Skoré maladaptívne schémy ako moderátori súvislosti medzi viktimizáciou šikanovania a depresívnymi symptómami u dospievajúcich." Kognitívna terapia a výskum, zv. 42, č. 1, 2018, s. 24-35.
Kerwin, Richard L. a kol. Disciplína s dôstojnosťou: Ako budovať zodpovednosť, vzťahy a rešpekt v triede. 4. vydanie, SDA, 2018.
Ferrara, Pietro a kol. "Fyzický, psychologický a sociálny vplyv školského násilia na deti". Taliansky časopis pediatrie, zv. 45, č. 1, 2019, s. 1-4.
Gaffney, Hannah a kol. "Účinnosť školských programov pri znižovaní šikanovania a viktimizácie: aktualizovaný systematický prehľad a metaanalýza." Campbell's Systematic Reviews, zv. 17, č. 2, 2021, s. E1143.
Hasan, Mehedi a kol. "Cesty spájajúce viktimizáciu šikanovania a samovražedného správania medzi dospievajúcimi." Psychiatrický výskum, zv. 302, 2021, s. 1–10.
Hicks, Janet a kol. "Šikanovanie na strednej škole: Vnímanie a prevalencia hlásená študentmi." Časopis poradenstva pre deti a dospievajúcich, zv. 4, nie. 3, 2018, s. 195-208.
LoBraiko, Emily J. "Konštelácie rodinného rizika dlhodobého antisociálneho správania dospievajúcich". Časopis rodinnej psychológie, zv. 34, č. 5, 2020, s. 587-597.
Malm, Esther Kveiki a kol. "Rodičovská sebaúčinnosť a šikanovanie na základnej škole." Časopis školského násilia, zv. 16, č. 4, 2017, s. 411-425.
Prisyazhnyuk, Larisa et al. "Psychologické a pedagogické črty organizácie kolektívnych foriem práce v rôznych vekových skupinách". Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensiona, zv. 14, č. 1, 2022, s. 172–190.
Raitanen, Jenny a kol. "Prepojenie šikanovania a streľby na školách: Prepojenie mainstreamových naratívov masového násilia s osobnými príbehmi o sociálnom vylúčení." Deviantné správanie, zv. 40, č. 1, 2019, s. 96-109.
Ronceley-Pavia, Michel a kol. "Šikanovanie a jedinečné skúsenosti dvojnásobne významných študentov: Príbehy z pohľadu študenta." Dnes nadané dieťa, Tom. 42, č. 1, 2019, s. 19–35.
Von Grundherr, Michael a kol. "Školské šikanovanie a morálne uvažovanie." Sociálny rozvoj, zv. 26, č. 2, 2017, s. 278-29
Ochranné prostriedky dýchacích ciest rúška

Rúško dokáže pomôcť
Existuje niekoľko rôznych spôsobov ako vás vírusy ako je tento môžu ohroziť. Keď infikovaná osoba kašle alebo kýcha, vypustí do vzduchu kvapôčky, ktoré prenášajú vírus. Tieto kvapôčky môžu vírus rozšíriť aj ak sa táto osoba dotkne očí a nosa a potom sa dotkne inej osoby alebo povrchu.
Existujú dôkazy, že pri správnom používaní môžu rúška spomaliť šírenie vírusov prenášaných vzduchom. Napríklad jedna štúdia zistila, že u tých, ktorí používali rúško bola o 80% nižšia pravdepodobnosť, že dostanú chrípku. Ďalšia správa zistila, že spolu s častým umývaním rúk, rúška na tvár znižovali riziko chrípky asi o 70%.
Rúška však sú len čiastočne spoľahlivé a to, že ich nosíme, neznamená, že sme úplne chránení.
,,Rúška akéhokoľvek typu môžu užitočné, pretože zakrývajú nos a ústa, aby ste sa ich nedotkli, ale stále nezakrývajú oči, čiže sa ich môžete dotknúť a preniesť vírus týmto spôsobom ," hovorí Michael Ison, špecialista na infekčné choroby.
Keď sa obzrieme späť na závažnú epidémiu akútneho respiračného syndrómu (SARS), ktorá ľudstvo zasiahla v roku 2003, vedci dospeli k záveru, že rúška zohrávajú určitú úlohu pri spomaľovaní šírenia - najmä v nemocničnom prostredí - ale hlavne preto, že bránili chorým ľuďom rozširovať SARS naokolo. V skutočnosti väčšina ľudí v Ázii nosí rúška nie preto aby sa vyvarovala chorobe,
ale aby chránila ostatných ľudí pred škodlivými baktériami a vírusmi.
V roku 2012, keď Stredný Východ zasiahlo respiračné ochorenie MERS, odporúčali zdravotníci nosiť rúško v prípade, že ste sa nachádzali v rovnakej miestnosti ako osoba s MERS. Avšak nebolo dosť dôkazov o tom, či masky mali nejakú úlohu pri zastavení šírenia ochorenia.
Pointa, samotné rúška neodstránia riziko nákazy koronavírusom. Môžu však pomôcť.
,,Môže znížiť riziko nákazy niektorými spôsobmi, ale nezníži riziko na nulu," hovorí Ison.
Existujú dva druhy rúšok. Chirurgické rúška a respirátory známe ako N95.
Tie, ktoré vidíme všade v správach sú chirurgické, tie, ktoré používajú lekári, zubári či zdravotné sestry pri liečbe pacientov.
Aj keď do istej miery chránia ľudí pred kvapôčkami, nie sú spoľahlivé. Sú voľné a sú relatívne tenké, takže kvapôčky môžu presakovať cez časti rúška.
"[Chirurgické] rúška poskytujú určitý stupeň ochrany pred tekutinami vrátane kvapôčok pri kašli alebo kýchaní a zabezpečujú určitú filtráciu vzduchu. Keďže však rúška neposkytujú pevné tesnenie okolo nosa a úst nositeľa, väčšina vdýchnutého a vydýchnutého vzduchu je nefiltrovaná,
"povedal Richard Martinello, špecialista na infekčné choroby.
Potom existujú respirátory, ktoré bežne používajú robotníci. Podľa CDC tieto masky odfiltrujú asi 95%
vzdušných častíc, vrátane vírusov a baktérií.
Nie sú však také pohodlné a mnohí ľudia hlásia ťažkosti s dýchaním keď ich nosia, takže je ťažké ich nosiť celé hodiny. Respirátory sa môžu zaniesť a spôsobiť ťažkostí s dýchaním a činnosťou srdca, takže tehotné osoby alebo osoby s dýchacími problémami by sa pred použitím mali
poradiť s lekárom.
Z tohto všetkého nám vychádza, že rúško ani respirátor pravdepodobne nepotrebujete.
Aj keď na nás správy o koronavíruse vyskakujú z každej strany, netreba podliehať panike a okamžite celý deň nosiť rúška. Riziko nákazy na Slovensku je stále nižšie oproti ostatným štátom s veľkou
koncentráciou obyvateľstva ako India, Brazília, Španieksko , Francúzko , Čína
(Pre porovnanie, chrípka je ešte oveľa infekčnejšia a smrteľnejšia ako koronavírus, a závisí akú skupinu obyvateľstva ohrozuje .)
To, ako dobre fungujú masky/rúška, závisí od toho, či ich nosíme správne. Uistite
sa, že správna strana smeruje von, maska/rúško by malo správne priliehať, zaistite ho za ušami a odstráňte medzery okolo čeľuste. Martinello povedal, že najväčšou chybou, ktorú ľudia robia je, keď maska/rúško zakrýva ústa, ale nie nos.
Existujú aj ďalšie kroky, ktoré sú efektívnejšie ako rúško. Určite si držte odstup od chorých ľudí, najmä od tých čo kašľú alebo kýchajú. Taktiež sa nedotýkajte tváre rukami. A hlavne, umývanie rúk je
najlepšou obranou proti akémukoľvek vírusu, preto si ich často a dôkladne umývajte. Hygiena je veľmi podstatná a jej zanedbávanie vedie k fatálnym následkom
