Odpovede na Vaše požiadavky a Vaše pripomienky " Otázky a odpovede" , v závere tejto informácie je prehľad o publikáciách pre školy
Šikanovanie v školách: riešenie problémov a prevencia
Úvod
Šikanovanie v škole je zložitá a náročná téma, ktorú však treba riešiť ako chúlostivý problém, ktorý sa týka nielen detí, ale aj dospelých. Šikanovanie je zamerané predovšetkým na tých, ktorí sa nevedia brániť, ktorí sú fyzicky slabší alebo nezapadajú do všeobecného systému. Môžu to byť deti z chudobných rodín s odlišným správaním a vzhľadom, introvertné a nespoločenské, príliš inteligentné alebo naopak študenti s nižšou inteligenciou. Šikanovanie môže začať psychickou agresiou a dokonca sa môže rozvinúť do sexuálnej alebo kyberšikany. Problém sa môže prejaviť aj fyzickou agresiou, urážlivými gestami, kolektívnym bojkotom, vydieraním peňazí alebo vecí, materiálnou sabotážou alebo urážlivými a urážlivými vyhláseniami adresovanými osobe alebo jej príbuzným. To znamená, že téma šikanovania sa dotýka nielen detí, ale aj dospelých okolo nich, predovšetkým rodičov a učiteľov. Akákoľvek agresivita voči študentom môže v budúcnosti spôsobiť vážne následky pre psychický vývoj. Riešenie tohto problému si vyžaduje zapojenie rôznych zainteresovaných strán a spravidla by sa mali dodržiavať príslušné usmernenia na minimalizáciu šikanovania v školskom prostredí.
Usmernenia pre učiteľov na identifikáciu a prevenciu šikanovania
Keď učiteľ vidí, že dieťa je šikanované spolužiakmi, je to dobrý dôvod na prijatie vhodných opatrení. Pozornosť v tejto veci zohráva zásadnú úlohu, pretože aj keď problému venujete pozornosť, dá sa na chvíľu vyriešiť, čo nie je efektívnym výsledkom zmysluplnej práce. Je nevyhnutné, aby sa konflikt medzi študentmi zastavil, a je dôležité zabezpečiť, aby sa ani jedna strana necítila zranená alebo ponížená (Ronceley-Pavia et al. 20). V opačnom prípade stále existuje možnosť šikanovania pri prechode do novej roviny, napríklad do internetového priestoru, kde je oveľa ťažšie kontrolovať komunikáciu študentov.
Učitelia a ďalší zamestnanci školy vrátane vyššieho manažmentu musia akceptovať možnosť šikanovania v boji proti tomuto javu. Jednou z iniciatív v počiatočnej fáze je jednoduchý rozhovor s deťmi. Úlohou dospelých je sprostredkovať študentom neprípustnosť vhodných foriem správania, vrátane ponižovania cti a dôstojnosti rovesníkov (Kurvin et al. 206). Preto môže učiteľ na úrovni triedy diskutovať o probléme so žiakmi a vysvetliť, že šikanovanie z ktoréhokoľvek z dôvodov je neprijateľná a nízka forma komunikácie. Iniciátori šikanovania musia plne pochopiť emócie a obavy, ktoré zažívajú tí, ktorí sa stanú predmetom ich psychických alebo fyzických útokov. Je dôležité zachovať hodnotiacu nestrannosť a zároveň odpovedať na všetky otázky, ktoré si deti môžu položiť (Gaffney et al. e1143). Osobitná pozornosť by sa mala venovať téme pozorovania šikanovania treťou stranou a diskusii o tom, aké kroky môžu svedkovia podniknúť, napríklad požiadať o radu dospelých.
Pre učiteľov je účasť rodičov povinná, ak sú pokusy o vyriešenie existujúceho konfliktu na úrovni triedy neúspešné. Navyše, kvôli svojmu prirodzenému tajomstvu a rozpakom nie je veľa detí pripravených podeliť sa o svoje problémy a skúsenosti so svojimi rodičmi, obávajúc sa nielen reakcie dospelých, ale aj následného zintenzívnenia šikanovania páchateľmi.
Učitelia preto musia informovať rodičov dieťaťa, ktoré sa stalo obeťou psychického alebo fyzického násilia. Okrem toho by si rodičia násilníkov mali byť vedomí aj správania svojho syna alebo dcéry. Dospelí nemajú vždy úplný obraz o tom, ako ich deti trávia čas mimo domova. Niekedy, dokonca aj v dobre situovaných rodinách, študenti prejavujú deviantné správanie a agresiu voči rovesníkom v snahe kompenzovať individuálne komplexy (LoBraico et al. 594). Zapojenie rodičov teda môže byť pre učiteľov povinné, aby sa zaoberali problémom šikanovania v školách a čo najviac zvýšili povedomie o tomto probléme.
Individuálna práca s dieťaťom, ktoré sa stalo obeťou šikanovania, je tiež povinnou praxou, ktorú by učitelia mali dodržiavať.
Je nevyhnutné, aby študenti, ktorí zažili akúkoľvek formu zneužívania, pochopili, že problém nemusia riešiť sami. Školské prostredie by malo podporovať ochranu študentov, nie vytvárať podmienky na útlak a ponižovanie slabších (Gaffney et al. e1143). Medzi mechanizmami, ktoré má učiteľ k dispozícii na interakciu so žiakom, možno rozlíšiť osobné rozhovory, individuálne stretnutia s psychológom a dokonca aj anonymné prieskumy. Keď sa učiteľ stane priateľom dieťaťa, môže sa spoľahnúť na jeho úprimnosť a dôveru, čím dosiahne maximálny pedagogický účinok. Zaistenie bezpečnosti žiaka, a to aj pred šikanovaním, ktoré má rôzne formy, je jednou z hlavných úloh zamestnancov školy (Kurvin et al. 84). Rozšírením príležitostí na interakciu a hlbšou účasťou na živote žiakov môžu učitelia znížiť pravdepodobnosť šikanovania a včas zabrániť vzniku tohto problému v detskom tíme.
Samotní učitelia môžu identifikovať šikanovanie v triede podľa niektorých znakov. Napríklad negatívne emócie pri komunikácii s jednotlivými žiakmi môžu byť indikátorom toho, že konkrétne dieťa akútne reaguje na určité témy a má ťažkosti so sociálnou adaptáciou (Ronksley-Pavia et al. 20). Problémy s disciplínou v triede sú tiež potenciálnym dôsledkom šikanovania v detskej skupine (Ferrara et al. 3). Možnými znakmi šikanovania sú:
nepriateľské prostredie, nejednota medzi študentmi, pokles ich motivácie študovať a nedôvera k autorite učiteľa. Všetky tieto faktory sú objektívnymi dôvodmi na vykonanie cielených opatrení na vyriešenie problému.
Zníženie šikanovania v škole s pomocou rodičov
Spolupráca s rodičmi na identifikácii a riešení šikanovania je vhodnou praxou a prirodzenou reakciou zamestnancov školy. Relevantnosť tejto interakcie dopĺňajú spomínané znaky ticha a izolácie, kde niektoré deti nie sú pripravené podeliť sa o svoje skúsenosti doma. Na druhej strane je mimoriadne dôležité, aby rodičia vzali do úvahy niektoré zjavné kritériá, ktoré možno považovať za kritériá šikanovania, a prijali potrebné opatrenia, ak sú identifikované.
Pripomíname, že rodičia môžu dostať niekoľko odporúčaní, ktoré priamo riešia problém šikanovania u ich detí. Jedným z týchto markerov je pretrvávajúci depresívny stav študenta po nástupe do školy. Ak dieťa odmieta chodiť do školy a spomína zlý zdravotný stav alebo iné dôvody bez faktického zdôvodnenia, je to vážny dôvod na kontrolu jeho interakcií s rovesníkmi v škole (Hicks et al. 197). Ďalším faktorom, ktorý psychológovia odporúčajú vziať do úvahy, sú rozhovory o školskom živote. Ak dieťa pri zmienke o škole nehovorí o spolužiakoch, môže to naznačovať nezdravú komunikáciu v triede (Ronksley-Pavia et al. 21).
Odmietnutie účasti na mimoškolských aktivitách môže byť tiež dôvodom na posúdenie vzťahov študenta s rovesníkmi. Možné sú aj skutočné fyzické prejavy šikanovania a rodičia by ich mali identifikovať ako prví.
Patria sem poruchy spánku, príznaky autoagresie, nervozita, abstinenčné príznaky a niektoré ďalšie príznaky spojené s depresívnymi stavmi (Hasan et al. 1). Všetky tieto faktory sú dôležitými kritériami, ktoré treba zvážiť.
Program prevencie šikanovania v škole vyžaduje úzku spoluprácu medzi zamestnancami a rodičmi, ak sa zistia jasné prípady problému. Pozývanie rodičov na rozhovor je prirodzená prax a vek dieťaťa zohráva veľkú úlohu. Ak sa šikanovanie vyskytuje na základnej škole, je veľmi dôležité zapojiť rodičov čo najskôr, prediskutovať s nimi varovné príznaky šikanovania, ako aj aké by mali byť stratégie reakcie (Malm et al. 412). Napriek účasti rodičov by sa však hlavná práca mala vykonávať priamo s deťmi. Zamestnanci školy sú zodpovední za blaho dieťaťa počas vyučovania a psychologické služby sú povinné promptne reagovať na všetky opodstatnené prípady akejkoľvek formy násilia v školskom prostredí. V opačnom prípade existujú riziká, pretože agresivita zraniteľného dieťaťa môže ovplyvniť nielen jeho psychický stav, ale aj jeho okolie.
Streľba zo zbrane v školách je často výsledkom ignorovania dlhotrvajúceho a nepretržitého šikanovania (Raitanen et al. 96). Preto je dôležité vypracovať program vo forme systému odporúčaní pre zamestnancov škôl, ako sa vysporiadať so šikanovaním.
Program prevencie šikanovania v školách
Pri vývoji školského programu prevencie šikanovania je potrebné identifikovať okruh zainteresovaných strán. Okrem učiteľov ako hlavných koordinátorov interakcie by sa mali zapojiť aj školskí psychológovia, členovia rodičovských výborov a školská administratíva. Učitelia by mali mať čo najväčší podiel na komunikácii s deťmi, pretože sú to oni, ktorí trávia väčšinu času so žiakmi a vidia problémy a výzvy, ktoré je potrebné vyriešiť, jasnejšie ako ostatní (Gaffney et al. e1143). Preto je v počiatočnej fáze práce kľúčová ich činnosť.
V prvom rade by učitelia nemali ignorovať alebo bagatelizovať vyššie uvedené kritériá šikanovania. Ak škola vypracuje stratégiu na riešenie problému a zamestnanci súhlasia s tým, že problém je potrebné vyriešiť, potenciálna efektivita cielenej práce sa zvyšuje. Je to preto, že aj keď dospelý alebo dieťa nie je priamo zapojený do konfliktu, povedomie o probléme zvyšuje schopnosť primerane reagovať (Gaffney et al. e1143). Ak sa učiteľ dozvie o prípade šikanovania, mal by zaujať jasný a jednoznačný postoj a pokúsiť sa situáciu zmeniť. Minimálnou nevyhnutnou úlohou na realizáciu v tomto prípade je presvedčiť svedkov a prípadne aj samotného páchateľa o neprípustnosti takéhoto správania a vysvetliť psychologické dôsledky pre obeť. Takýto zásah jasne naznačí pozíciu autoritatívnej dospelej osoby v súvislosti s problémom a vytvorí potrebný precedens.
Ďalším krokom preventívneho programu je organizácia patronátu.
Systém patronátu so zapojením starších školákov vytvára komunikačný priestor, ktorý prispieva k rýchlejšiemu odhaľovaniu prípadov šikanovania a zapojeniu starších školákov do riešenia takýchto situácií (Prysiazhniuk et al. 186). Ochrana pred staršími školákmi navyše umožňuje mladším deťom cítiť sa bezpečnejšie a sebavedomejšie, čo je tiež pozitívny výsledok zmysluplnej práce.
Metódy cielenej práce s deťmi by sa mali líšiť v závislosti od veku žiakov. Napríklad deti vo veku základnej školy sú prístupnejšie učeniu a problém šikanovania medzi nimi sa rieši ľahšie ako medzi stredoškolákmi. V tomto veku si školáci ešte nevytvorili morálne základy a spoliehajú sa na názor učiteľa (Von Grundherr et al. 289). Ako potenciálne účinný zásah stačí viesť rozhovory so všetkými účastníkmi konfliktu, ukázať neprípustnosť správania páchateľa a vyjadriť autoritatívny negatívny postoj k tomu, čo sa deje. Po 12. roku života si dieťa už vytvorilo morálne presvedčenie a je ťažšie ich zmeniť. Osobnosť a autorita dospelého ustupujú do úzadia a do popredia sa dostáva referenčná skupina rovesníkov (Von Grundherr et al. 278). Preto je dôležité, aby zamestnanci školy konali jemne a formovali verejnú mienku prostredníctvom flexibilnejších stratégií interakcie, napríklad prostredníctvom individuálnych rozhovorov. Vek detí je teda najdôležitejším kritériom určujúcim mechanizmus intervencie na odstránenie šikanovania v škole.
Deti v školskom prostredí do značnej miery závisia od názoru dospelých a úlohou školy je sprostredkovať žiakom neprípustnosť šikanovania pomocou najpresvedčivejších metód.
Jedným z potenciálne životaschopných riešení je priviesť dôveryhodného spojenca. Učiteľ alebo iný dospelý, ktorý je schopný presvedčiť študentov a ktorého názor je pre nich dôležitý, by mal hovoriť k triede. Rešpekt buduje dôveru mnohými spôsobmi a pre deti hrá dôležitú úlohu dôležitosť autority (Kerwin et al. 35). Preto čím je dospelý presvedčivejší, tým je pravdepodobnejšie, že bude schopný efektívne ovplyvniť správanie študentov.
Rozhovory s deťmi sa musia riadiť konkrétnym scenárom, aby mali čo najväčší vplyv. Priamosť je dôležitým faktorom v komunikácii medzi deťmi a dospelými (Alba et al. 25). Ďalším dôležitým faktorom je flexibilita argumentu a zmena rolí môže pomôcť. Dospelí by mali uviesť relevantné príklady tak, aby každý mal pocit, že je šikanovaný. Okrem toho je to dôležité nielen pri komunikácii s deťmi, ale aj s inými učiteľmi, pretože existujú situácie, keď dospelí neberú šikanovanie v škole vážne (Ronksley-Pavia et al. 29). Zavedenie pravidiel a zodpovedností za hrubé pochybenie môže byť súčasťou programu práce s deťmi a iniciátorom psychického alebo fyzického násilia možno odporučiť, aby sledovali inovácie na rozvoj normálnych komunikačných zručností. Rozhovory môžu viesť psychológovia aj učitelia, ale najdôležitejšie je, aby sa neprípustnosť šikanovania tlmočila jasne a zároveň efektívne (Kerwin et al. 103). V takom prípade môžete eliminovať riziká opakovania konfliktných situácií a vybudovať zdravý detský tím.
Záver
Riešenie šikanovania v školách si vyžaduje zapojenie širokého spektra zainteresovaných strán na efektívnu prácu so študentmi. Učitelia, rodičia a samotní študenti by si mali byť vedomí neprípustnosti tohto javu vo vzdelávacom prostredí z dôvodu jeho škodlivého vplyvu na psychiku dieťaťa. Učitelia sú hlavnými sprostredkovateľmi komunikácie a akákoľvek práca na vývoji programov interakcie so študentmi si vyžaduje priamu účasť pedagogického zboru. V závislosti od veku študentov, autority dospelých a niektorých ďalších faktorov je možné použiť rôzne komunikačné stratégie. Ignorovanie problému má vážne dôsledky pre školskú disciplínu a normálny duševný vývoj detí.
Citované diela
Alba, Yulen a kol. "Skoré maladaptívne schémy ako moderátori súvislosti medzi viktimizáciou šikanovania a depresívnymi symptómami u dospievajúcich." Kognitívna terapia a výskum, zv. 42, č. 1, 2018, s. 24-35.
Kerwin, Richard L. a kol. Disciplína s dôstojnosťou: Ako budovať zodpovednosť, vzťahy a rešpekt v triede. 4. vydanie, SDA, 2018.
Ferrara, Pietro a kol. "Fyzický, psychologický a sociálny vplyv školského násilia na deti". Taliansky časopis pediatrie, zv. 45, č. 1, 2019, s. 1-4.
Gaffney, Hannah a kol. "Účinnosť školských programov pri znižovaní šikanovania a viktimizácie: aktualizovaný systematický prehľad a metaanalýza." Campbell's Systematic Reviews, zv. 17, č. 2, 2021, s. E1143.
Hasan, Mehedi a kol. "Cesty spájajúce viktimizáciu šikanovania a samovražedného správania medzi dospievajúcimi." Psychiatrický výskum, zv. 302, 2021, s. 1–10.
Hicks, Janet a kol. "Šikanovanie na strednej škole: Vnímanie a prevalencia hlásená študentmi." Časopis poradenstva pre deti a dospievajúcich, zv. 4, nie. 3, 2018, s. 195-208.
LoBraiko, Emily J. "Konštelácie rodinného rizika dlhodobého antisociálneho správania dospievajúcich". Časopis rodinnej psychológie, zv. 34, č. 5, 2020, s. 587-597.
Malm, Esther Kveiki a kol. "Rodičovská sebaúčinnosť a šikanovanie na základnej škole." Časopis školského násilia, zv. 16, č. 4, 2017, s. 411-425.
Prisyazhnyuk, Larisa et al. "Psychologické a pedagogické črty organizácie kolektívnych foriem práce v rôznych vekových skupinách". Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensiona, zv. 14, č. 1, 2022, s. 172–190.
Raitanen, Jenny a kol. "Prepojenie šikanovania a streľby na školách: Prepojenie mainstreamových naratívov masového násilia s osobnými príbehmi o sociálnom vylúčení." Deviantné správanie, zv. 40, č. 1, 2019, s. 96-109.
Ronceley-Pavia, Michel a kol. "Šikanovanie a jedinečné skúsenosti dvojnásobne významných študentov: Príbehy z pohľadu študenta." Dnes nadané dieťa, Tom. 42, č. 1, 2019, s. 19–35.
Von Grundherr, Michael a kol. "Školské šikanovanie a morálne uvažovanie." Sociálny rozvoj, zv. 26, č. 2, 2017, s. 278-29


RO1 REŽIMOVÉ OPATRENIA
Havária spojená s únikom chemickej nebezpečnej látky
Nebezpečné chemické látky sú prírodné, alebo syntetické látky, ktoré svojimi chemickými, fyzikálnymi a toxikologickými vlastnosťami spôsobujú poškodenie centrálneho nervového systému, dýchacích orgánov, zažívacieho traktu, poškodenie kože alebo narušujú metabolizmus postihnutých osôb. V prípade havárie spojenej s únikom nebezpečných chemických látok pôsobia na okolie v podobe plynu alebo výparov. Únik môže byť spôsobený deštrukciou stacionárneho zdroja alebo z mobilného zdroja pri preprave automobilmi a železničnými vagónmi.
Krok 1: Spôsob VAROVANIA A VYROZUMENIA
Varovný signál civilnej ochrany "VŠEOBECNÉ OHROZENIE" dvojminútový kolísavý tón sirény, ktorý sa po odznení doplňuje opakovanou hovorenou informáciou s údajmi: deň a hodina vzniku ohrozenia, druh ohrozenia, veľkosť ohrozeného územia, základné pokyny pre obyvateľstvo ak prostriedok varovania umožňuje reprodukovať hovorené informácie a slovnou informáciou vo vysielaní rozhlasových staníc a televíznych staníc alebo v miestnych informačných prostriedkoch obce
Krok 2: OPATRENIA
Osoby nachádzajúce sa na voľnom teréne zabezpečiť si ihneď ochranu dýchacích ciest improvizovanými prostriedkami (vlhká tkanina, šatka, vreckovka a pod.), opustiť ohrozený priestor podľa možnosti kolmo na smer vetra, vyhľadať v blízkej budove ukrytie v miestnosti na záveternej strane smeru vetra a čo najvyššie nad terénom s čo najnižším počtom otvorov a vyčkať na ďalšie pokyny,
Osoby v dopravných prostriedkoch okamžite uzatvoriť všetky otvory (okná, vetracie systémy, vypnúť klimatizáciu a pod.) a okamžite opustiť ohrozenú oblasť,
Obyvateľstvo v bytoch uzatvoriť a čo najlepšie utesniť všetky okná, dvere, ventilačné otvory a pripraviť si improvizované prostriedky (vlhký uterák, šatka, vreckovka a pod.), sledovať relácie obecného (mestského) rozhlasu, zapnúť regionálny rozhlas a televíziu, prednostne poskytnúť pomoc starým, nemocným, zraneným a invalidným osobám, deťom, tehotným ženám a podľa svojich možností poskytnúť ukrytie vo svojom byte a dome aj iným osobám v núdzi, prednostne chrániť vlastný život a zdravie, svojich blízkych aj ostatných osôb, až následne zvieratá, majetok a životné prostredie,
Pripraviť si evakuačnú batožinu v rozsahu podľa časového obmedzenia pobytu osôb na ohrozenom území pri vyhlasovaní evakuácie (krátkodobo s možným návratom do 72 h, dlhodobo s možným návratom po 72 h), hmotnosť evakuačnej batožiny je do 15 kg, pre deti a do 25 kg pre dospelých
Odporúčané zloženie je:- osobné doklady, dôležité dokumenty, peniaze, cennosti,- osobné lieky a nevyhnutné zdravotnícke potreby, - základné potraviny na 2 - 3 dni, čaj, vodu,- predmety osobnej hygieny a dennej potreby,- náhradná bielizeň, odev, obuv, nepremokavý plášť, - prikrývka, spací vak,- vrecková lampa, sviečka a zápalky,- ďalšie nevyhnutné osobné veci (mobilný telefón, pre deti pribaliť hračky),
Opustiť budovy len v prípade vykonávanej evakuácie, resp. po rozptyle nebezpečnej látky podľa pokynov obce (mesta), konať pokojne, s rozvahou a bez paniky a nerozširovať vo svojom okolí neoverené správy a informácie, nezľahčovať, nepodceňovať riziká a možné následky vzniknutej mimoriadnej udalosti, zbytočne netelefonovať a tým uvoľniť telefónne linky a mobilné siete pre záchranné jednotky, vo vnútri domu (bytu) ukryť výlučne nekontaminované domáce zvieratá a tieto nevypúšťať von do kontaminovaného (ohrozeného) terénu,
Pred opustením bytu uzatvoriť hlavné uzávery plynu a vody, vypnúť elektrické spotrebiče (okrem chladničiek a mrazničiek), uhasiť otvorený oheň v šporákoch a kotloch ústredného kúrenia na drevo alebo uhlie, utesniť a uzamknúť byt (dom) na dverách, príp. na inom viditeľnom mieste nechať odkaz o novom pobyte,
Pri dlhodobej evakuácii - Nestrácať čas vyhľadávaním svojich detí v materských a základných školách, zdravotníckych a iných zariadeniach, ani ďalších rodinných príslušníkov (deti a nemocní budú evakuovaní so zariadením, v ktorom sa v čase vyhlásenia evakuácie nachádzali), zlučovanie rodín sa bude uskutočňovať v evakuačných zariadeniach,
Informovať sa o uzatvorených oblastiach a komunikáciách,
Pri evakuácii z ohrozeného územia sa oboznámiť s trasami, evakuačnými zariadeniami a miestami núdzového ubytovania a núdzového stravovania,
Ďalej sa informovať o miestach poskytovania prvej predlekárskej pomoci a prvej lekárskej pomoci,
o spôsoboch a miestach vykonávania hygienickej očisty osôb, o pokynoch na veterinárne opatrenia na úseku veterinárnej starostlivosti a o pokynoch na vykonanie špeciálnej očisty terénu, budov
a materiálu,
dodržiavať pokyny personálu CO a ďalších záchranných zložiek, orgánov štátnej správy a samosprávy.

RO2 ŽIVELNĚ POHROMY - POVODNE A ZÁPLAVY
Krok 1: STAV BDELOSTI, STAV POHOTOVOSTI
- Vytypovať si bezpečné vyvýšené miesto, ktoré nebude zaplavené vodou ,
- Sledovať relácie obecného (mestského rozhlasu, zapnúť rozhlas, televíziu ,
- Hodnotné veci zo suterénov, prízemných priestorov a garáží umiestniť do vyššieho poschodia ,
- Pripraviť si vrecia s pieskom na utesnenie nízko položených dverí a okien, Pripraviť si protipovodňové zábrany Pripraviť si základné potraviny na 2 - 3 dni a pitnú vodu,Vlastný osobný automobil si pripraviť na použitie ,
- Pripraviť sa na evakuáciu osôb, zvierat, pripraviť si evakuačnú batožinu (deti do 15kg, dospelí do 25 kg), informovať sa o trasách evakuácie, evakuačnými zariadeniami a miestami ubytovania ,
- Upevniť veci, ktoré by mohla odniesť voda ,
- Dodržiavať pokyny orgánov štátnej správy a samosprávy, personálu CO a ďalších záchranných zložiek.
Krok 2: STAV BDELOSTI, STAV POHOTOVOSTI
- opustiť ohrozený priestor, podľa pokynov záchranných zložiek
- zbytočne netelefonovať, len v prípadoch tiesňového volania,
- sledovať vysielanie štátneho rozhlasu, televízie a obecného (mestského) rozhlasu,
- v prípade vyhlásenia evakuácie dodržovať zásady pre opustenie ohrozeného priestoru, zobrať so sebou evakuačnú batožinu,
- pred opustením bytu (rodinného domu) uzatvoriť hlavné uzávery plynu a vody, vypnúť hlavný prívod elektriny, uhasiť otvorený oheň v šporákoch a kotloch ústredného kúrenia na
drevo alebo uhlie, utesniť a uzamknúť byt (dom), na dverách, príp. na inom viditeľnom mieste nechať odkaz o novom pobyte,
- v prípade časovej tiesne sa okamžite presunúť na vytipované miesto, ktoré nebude zaplavené vodou,
- konať pokojne, s rozvahou a bez paniky a nerozširovať vo svojom okolí neoverené správy
a informácie, nezľahčovať, nepodceňovať ani nepreceňovať riziká a možné následky povodne,
- informovať sa o možnostiach núdzového ubytovania, núdzového zásobovania obyvateľstva a miestach základného zdravotníckeho zabezpečenia,
- dodržiavať pokyny CO a ďalších záchranný zložiek.

Krok 3: PO POVODNI
Nechať si skontrolovať stav obydlia (statiku, obývateľnosť), rozvody energií (plyn, elektrická energia), stav kanalizácie a rozvod vody,
Zabezpečiť likvidáciu uhynutých zvierat, poškodených potravín, poľnohospodárskych plodín zasiahnutých vodou - riadiť sa pokynmi hygienika a orgánmi obce,
Informovať sa o miestach humanitárnej pomoci,
Kontaktovať príslušné poisťovne ohľadom náhrady škôd.
RO3 PORUŠENIE VODNEJ STAVBY SO VZNIKOM PRIELOMOVEJ VLNY
Pravidlá správania sa obyvateľov v prípade vzniku mimoriadnej udalosti - porušenie vodnej stavby so vznikom prielomovej vlny, ako komplex opatrení na ochranu obyvateľstva a poskytnutia informácií obyvateľstvu pri varovaní obyvateľstva, spôsobe ochrany počas evakuácie, pri ochrane verejného
poriadku, bezpečnosti, poskytovaní prvej pomoci a pod.
Krok 1: Spôsob VAROVANIA A VYROZUMENIA
Varovný signál civilnej ochrany" OHROZENIEVODOU" 6 minútovým stálym tónom sirén, ktorý sa po odznení doplňuje opakovanou hovorenou informáciou s údajmi: deň a hodina vzniku ohrozenia, druh ohrozenia, veľkosť ohrozeného územia, základné pokyny pre obyvateľstvo ak prostriedok varovania umožňuje reprodukovať hovorené informácie a slovnou informáciou vo vysielaní rozhlasových staníc a televíznych staníc alebo v miestnych informačných prostriedkoch obce.
Krok 2: OPATRENIA V OHROZENEJ OBLASTI
- vytypovať si bezpečné vyvýšené miesto, ktoré nebude zaplavené vodou
- hodnotné veci zo suterénov, prízemných priestorov a garáží premiestniť na vyššie poschodia,
- pomôcť imobilných a starším susedom
- sledovať vysielanie štátneho rozhlasu, televízie a relácie obecného (mestského) rozhlasu,
- pripraviť si trvanlivé potraviny a pitnú vodu na 2 - 3 dni,
- vlastný osobný automobil si pripraviť na použitie,
- pripraviť sa na evakuáciu osôb, zvierat, informovať sa o trasách evakuácie, evakuačnými zariadeniami, miestami ubytovania, o možnostiach núdzového ubytovania a núdzového
zásobovania obyvateľstva,
- upevniť veci, ktoré by mohla odniesť voda,
- pripraviť si evakuačnú batožinu,
- dodržiavať pokyny personálu CO a ďalších záchranných zložiek, orgánov štátnej správy a samosprávy.
OPATRENIA PO VYHLÁSENÍ EVAKUÁCIE Z OHROZENÉHO PRIESTORU
- sústreďovať sa v evakuačných zariadeniach, nevyvolávať zbytočnú paniku, chovať sa disciplinovanie podľa pokynov vedúcich evakuačných zariadení ,
- počas celého obdobia vykonávania evakuácie sa riadiť pokynmi členov evakuačných zariadení, poriadkovej služby, polície a civilnej ochrany,
- v prípade evakuácie vlastnými vozidlami použiť stanovené evakuačné trasy,
- bezpodmienečne je potrebné prechádzať cez evakuačné zariadenia (evakuačné zberné miesto, evakuačné stredisko, príp. regulačné stanovište), kde bude vykonaná evidencia a poskytnutá prvá pomoc. Tu bude evakuovaným osobám oznámený cieľ cesty (miesto ubytovania), respektíve . tu oznámiť miesto pobytu u príbuzných, vlastnej chate a pod.,
- zobrať si evakuačnú batožinu, nebrať so sebou objemné a ťažké predmety, časti nábytku, domáce zvieratá a pod.,
- pri príprave a vlastnej evakuácii poskytnúť pomoc osamelým starým a chorým spoluobčanom. o občanoch pripútaných na lôžko informovať orgány riadiace evakuáciu,
- pred odchodom z budovy vypnúť hlavný vypínač elektriny, uzatvoriť hlavné uzávery plynu a vody, uhasiť otvorený oheň v šporákoch a kotloch ústredného kúrenia na drevo
alebo uhlie,
- po výzve evakuačných orgánov pozatvárať okná, vziať si evakuačnú batožinu, uzamknúť byt (rodinný dom),
- opustiť byt (rodinný dom),
- podľa pokynov poriadkovej služby dostaviť sa na miesto nástupu evakuovaných (príp. iného príslušného evakuačného zariadenia) alebo zaujať miesto v pristavenom dopravnom prostriedku,
- zachovať disciplínu a pohotovo reagovať na všetky oznamy v oznamovacích prostriedkoch obce (mesta)
RO 4 Vtáčia chrípka a pandémia chrípky - vírus COVID 19
Vtáčia chrípka je vírusové ochorenia, ktoré napáda voľne žijúcich vtákov, ale aj chovnú hydinu. Postihnuté zvieratá majú dýchacie ťažkosti, trpia stratou chuti a hromadne hynú v priebehu 1 až 2 dní. Prenos vtáčej chrípky na ľudí je pri priamom kontakte s infikovanými vtákmi alebo vtáčími produktmi, ale postihuje ľudí len výnimočne. Nakoľko vírus môže prežívať len určitý krátky čas v prostredí predpokladá sa, že ho možno zachytiť z povrchov predmetov, prachu, príp. náradia, ktoré sú kontaminované vtáčími produktmi (hlavne trusom a sekrétmi dýchacieho ústrojenstva) alebo z nevareného mäsa a krvi.Pandémia chrípky je rozsiahla epidémia z neurčitým časovým ohraničením a prakticky bez ohraničenia v mieste, pričom býva postihnuté veľké množstvo ľudí na rozsiahlom území. Klinická charakteristika chrípky: je to infekčné ochorenie s náhlym začiatkom, telesnou teplotou vyššou ako 38 °C, s prítomnosťou kašľa, bolesťou hrdla, nádchou, bolesťou hlavy, svalov, kĺbov a zimnicou.
Krok 1: OPATRENIA V OHROZENEJ OBLASTI - VTÁČIA CHRÍPKA
Pri náleze hromadného úhynu voľne žijúcich vtákov, ale aj chovnej hydiny, je každý občan povinný bez meškania ohlásiť skutočnosť orgánu veterinárnej a potravinovej správy, obci, najbližšiemu veterinárovi alebo Policajnému zboru a podľa svojich možností urobiť nevyhnutné opatrenia na to, aby nedošlo k rozšíreniu nákazy, vyvarovať sa styku s nemocnými alebo mŕtvymi vtákmi a upozorniť deti, aby sa takýchto vtákov nedotýkali, orgány veterinárnej a potravinovej správy majú právomoc nariadiť uzatvorenie chovu, v ktorom sú zvieratá podozrivé z moru hydiny alebo nakazenia touto chorobou,
Vlastník chovu je povinný podozrivé zvieratá uzatvoriť a izolovať, pohyb osôb dnu a von z izolovaného priestoru je taktiež obmedzený a podlieha súhlasu štátneho veterinárneho lekára, po laboratórnom potvrdení choroby je cieľom nariadených opatrení dostať chorobu pod kontrolu, vyčistiť a vydezinfikovať všetky miesta, ktoré prišli do kontaktu s uhynutými alebo podozrivými zvieratami, dodržovať zásady osobnej hygieny, umývať si pravidelne ruky mydlom, hlavne pred jedlom, pozornosť venovať hygiene pri varení, pravidelne sebe a rodinným príslušníkom kontrolovať telesnú teplotu, zaistiť ochranu domácich a hospodárskych zvierat, zabrániť im v kontakte s nemocnými alebo mŕtvymi vtákmi, v čase nákazy nenavštevovať miestne trhy s hydinou, neobávať sa konzumácie hydinového mäsa a hydinových výrobkov nakúpených v obchodnej sieti. Hydinové mäso a vajcia je potrebné dôkladne tepelne spracovať (varením, pečením), podmienkou je dosiahnutie teploty minimálne 70 °C počas 20 minút vo všetkých častiach spracovávanej potraviny, vtedy je vírus spoľahlivo zničený.
Krok 1: OPATRENIA V OHROZENEJ OBLASTI - PANDÉMIA CHRÍPKY
Dôsledne dodržiavať hygienické a protiepidemické opatrenia, umývať si pravidelne ruky mydlom, hlavne pred jedlom, pozornosť venovať hygiene pri varení, pravidelne sebe a rodinným príslušníkom kontrolovať telesnú teplotu, pri podozrení z ochorenia včas informovať telefonicky a až podľa pokynov navštíviť spádové zdravotnícke zariadenie,
Zabezpečiť izolovanie chorých na chrípku od ostatných osôb, obmedzovať pohyb v miestach sústreďovania väčšieho počtu osôb, rešpektovať zákaz návštev v nemocniciach, zariadeniach sociálnych služieb a pod., priebežne uskutočňovať v rámci svojich možností dezinfekciu vo svojom byte, pri vyhlásení karantény rešpektovať zákaz voľného pohybu zhromažďovania osôb mimo uzatvorených priestorov bez nasadených ochranných prostriedkov.
RO5 TERORIZMUS
Terorizmus je cieľavedomé, premyslené násilné ohrozovanie jednotlivcov alebo skupín osôb, najmä páchaním násilia či hrozbou násilím, s cieľom vyvolať v nich strach a odôvodnené obavy o svoj život, zdravie a majetok ako vlastný, tak aj osôb blízkych, s cieľom vynútiť zmenu ich konania vo svoj prospech, napríklad za účelom získania moci alebo dosiahnutia ideologických a náboženských vytýčených cieľov,
Krok 1: Spôsob VAROVANIA A VYROZUMENIA
Pri ohrození teroristickým útokom bude obyvateľstvo varované prostredníctvom varovného signálu civilnej ochrany "VŠEOBECNÉ OHROZENIE", ktorý sa vyhlasuje dvojminútovým kolísavým tónom sirén a je vždy doplnený slovnou informáciou o podrobnostiach a charaktere ohrozenia.
Krok 2: OPATRENIA
okamžite volať telefónne čísla tiesňového volania:
- 112 Integrovaný záchranný systém,
- 158 Policajný zbor,
- 150 Hasičský a záchranný zbor,
- 155 Záchranná zdravotná služba,
Pri volaní na číslo tieňového volania uviesť svoje meno, číslo telefónu odkiaľ sa volá, čo sa stalo, priestor vzniku a pozorované následky, po ukončení hovoru počkať na spätný telefonát, ktorým si operátor tiesňovej linky overuje pravdivosť a oprávnenosť volania,
zachovať pokoj a rozvahu, nešírte paniku pomáhajte zamedziť jej šíreniu, improvizovane si chrániť dýchacie cesty vlhkou tkaninou, urýchlene opustiť ohrozený priestor kolmo na smer prízemného vetra, po návrate z kontaminovaného priestoru do budovy (bytu) odložiť vrchný odev do igelitového obalu a zaviazať ho. Ak je to možné, ihneď sa osprchovať,
sledovať informácie z oficiálnych zdrojov (televízia, rozhlas, obecný rozhlas), plniť pokyny vydané oprávnenými osobami (starosta obce, primátor mesta, veliteľ zásahu, prednosta okresného úradu), presvedčiť sa, či susedia v okolí vedia o vzniknutej situácii, prednostne poskytnúť pomoc starým, nemocným, zraneným a invalidným osobám, opusteným deťom, tehotným ženám a podľa svojich možností aj iným osobám, ukončenie ohrozenia bude vykonané signálom "KONIEC OHROZENIA", ktorý sa vyhlasuje dvojminútovým stálym tónom sirén bez opakovania.
ŽIVELNĚ POHROMY - SNEHOVÁ KALAMITA
Krok 1: OPATRENIA
odporučiť majiteľom osobných dopravných prostriedkov obmedziť ich používanie, vyhlásiť zákaz parkovania motorových vozidiel na vyčistených plochách otoční autobusov, vyhlásiť zákaz odstavenia motorových vozidiel pri krajniciach ciest, aby netvorili prekážku pri odstraňovaní snehu z vozoviek,
odporučiť riaditeľom škôl vyhlásiť na kritickú dobu riaditeľské voľno,
vytvoriť zoznam osôb odkázaných na pravidelnú lekársku starostlivosť,
pozornosť zamerať na sprejazdnenie ciest k predajným jednotkám a zdravotníckemu zariadeniu pre príjazd zásobovacích a zdravotných vozidiel,
organizovať v obci pre v kolónach uviaznutých vodičov poskytnutie teplého nápoja (v spolupráci s vedľajšími obcami a zdravotnou dobrovoľnou službou ÚS SČK).
vytypovať priestory na vývoz snehu tak, aby neboli kontaminované zdroje pitnej vody.
RO 7 ŽIVELNĚ POHROMY - VETERNÁ SMRŠŤ
Krok 1: OPATRENIA
- obmedziť pohyb na voľnom priestranstve, nepúšťať deti von,
- neparkovať pod stromami a pri staticky labilných budovách,
- vypnúť hlavný rozvod elektriny, nedotýkať sa na zem spadnutých drôtov,
- v domácnostiach si zabezpečiť zdroje núdzového osvetlenia,
- utesniť všetky okná a otvory,
VYROZUMENIE OBYVATEĽSTVA O VYHLÁSENÍ HYDROLOGICKEJ (METEOROLOGICKEJ) VÝSTRAHY
(prostredníctvom MIESTNEHO ROZHLASU) A VAROVANIE PRED NÁSLEDKAMI
Vážení občania, venujte pozornosť nasledujúcemu oznamu !
Slovenský hydrometeorologický ústav vyhlásil hydrologickú (meteorologickú) výstrahu II. (III.) stupňa: dňa o hod. pre okres................ Uvedená výstraha sa dotýka územia našej obce. Žiadame Vás aby Ste v rámci svojich možností vykonali nevyhnutné opatrenia na zabezpečenie ochrany svojho života, zdravia a majetku a dodržiavali nasledovné odporúčania:
V O1 VÝSTRAHA - VYSOKÉ TEPLOTY
Maximálna teplota2. stupeň Maximálna teplota vzduchu v rozpätí od (Teplota, > 35ºC):
a) vyhýbať sa pobytu na priamom slnku, najmä na poludnie a popoludní,
b) nenechávať deti a zvieratá na priamom slnku, ani v stojacich automobiloch,
c) dodržiavať pitný režim.
3. stupeň Dlhodobé dosahovanie maximálnej teploty vzduchu v rozpätí od (Teplota, > 40ºC):
a) vyhýbať sa pobytu na priamom slnku, najmä na poludnie a popoludní,
b) dodržiavať pitný režim,
c) nenechávať deti a zvieratá na priamom slnku, ani v stojacich automobiloch,
d) pri pobyte na priamom slnku používať ochranné prostriedky pred priamym slnečným žiarením (pokrývka hlavy, ochranné krémy, slnečné okuliare a pod.).
V 02VÝSTRAHA - NÍZKE TEPLOTY
Minimálna teplota 2. stupeňDosiahnutie minimálnej teplote vzduchu(M2, < 20ºC). Silný mráz:
a) chrániť sa primerane teplým oblečením a obuvou,
b) chrániť nekryté časti tela ochranným (mastným) krémom
,c) vykonať primerané opatrenia na ochranu hospodárskych plodín pred prízemnými mrazmi.
3. stupeň Minimálnej teploty vzduchu (M3, < 30ºC). Veľmi silný mráz:
a) urýchlene vyhľadať teplé miesta (obytné zariadenia),
b) vykonať primerané opatrenia v priemysle na ochranu pred silnými mrazmi (zateplenie...),
c) chrániť nekryté časti tela ochranným (mastným) krémom
V 03VÝSTRAHA - SNEŽENIE Sneženie2. stupeň
Silné sneženie pri ktorom spadne S2, > 20 cm nového snehu za 12h:
a) na horách sledovať a dodržiavať pokyny horskej služby,
b) vybaviť vozidlo príslušnými technickými prostriedkami (zimné pneumatiky, snehové reťaze, vlečné lano, lopata a pod.),
c) v prípade mokrého snehu a silného vetra obmedziť pohyb v lese a v blízkosti elektrických vedení.
3. stupeňMimoriadne silné sneženie pri ktorom spadne S3, > 30 cm nového snehu za 12h:
a) obmedziť pobyt a pohyb (i dopravnými prostriedkami) v exteriéri.
V 04VÝSTRAHA - VIETOR Vietor2. stupeň
Výskyt silného vetra, ktorý dosiahne krátkodobo (v nárazoch) rýchlosť (V2, priemer > 20 m/s alebo nárazy > 25 m/s):
a) nezdržiavať sa na voľných plochách,
b) nezdržiavať sa pri labilných prekážkach
c) zatvoriť a zabezpečiť okná a dvere,
d) odložiť z dvorov voľne položené predmety,
e) nepúšťať von deti,
f) zabezpečiť domáce zvieratá,
g) neparkovať pod stromami a pri chatrných budovách,
h) s ľahkými vozidlami a nenaloženými nákladnými automobilmi obmedziť jazdu po otvorených veterných plochách,
i) zabezpečiť okná, skleníky, voľne uložené predmety, pozbierať sušiacu sa bielizeň,
j) pri jazde automobilom znížiť rýchlosť jazdy.
3. stupeňVýskyt mimoriadne silného vetra, ktorý dosiahne krátkodobo (v nárazoch) rýchlosť
(V3, priemer > 25 m/s alebo nárazy > 35 m/s):
a) keď nie je nutné, nevychádzať z domu,
b) nezdržiavať sa na voľných plochách,
c) zatvoriť a zabezpečiť okná a dvere,
d) nepúšťať von deti,
e) s ľahkými vozidlami a nenaloženými nákladnými automobilmi nejazdiť po otvorených veterných plochách,
f) zabezpečiť žeriavy.
V 05VÝSTRAHA - SNEHOVÉ JAZYKY A ZÁVEJE
Snehové jazyky a záveje 2. stupeňIntenzívna tvorba snehových jazykov a závejov:
a) vybaviť vozidlo zimnými technickými prostriedkami (zimné pneumatiky, snehové reťaze, vlečné lano, lopata a pod.),
b) zabezpečiť sa komunikačnými prostriedkami (mobilný telefón, PDA, vysielačka a pod.) pre prípad núdze.
3. stupeňMimoriadne intenzívna tvorba snehových jazykov a závejov:
c) obmedziť pohyb vo vonkajšom prostredí,
d) obmedziť jazdu vozidlom a inými prostriedkami.
V 06VÝSTRAHA - POĽADOVICA
Poľadovica2. stupeňIntenzívna tvorba poľadovice:
a) obmedziť pobyt a pohyb (i dopravnými prostriedkami) v exteriéri,
b) upraviť povrch chodníkov tak, aby umožňoval bezpečný pohyb.
3. stupeň Mimoriadne intenzívna tvorba poľadovice:
a) obmedziť pobyt a pohyb i dopravnými prostriedkami v exteriéri,
b) upraviť povrch chodníkov tak, aby umožňoval bezpečný pohyb.
V 07VÝSTRAHA - BÚRKY
Búrky2. stupeň Výskyt silných búrok spojené prívalové zrážky s úhrnmi (BD2, >30mm za 1h) a nárazy vetra s rýchlosťou (BV2, >25m/s):
a) nezdržiavať sa na voľných plochách,
b) nezdržiavať sa pri labilných prekážkach,
c) zatvoriť a zabezpečiť okná a dvere,
d) odložiť z dvorov voľne položené predmety,
e) zabezpečiť domáce zvieratá,
f) neparkovať pod stromami a pri chatrných budovách,
g) s ľahkými vozidlami a nenaloženými nákladnými automobilmi nejazdiť po otvorených veterných plochách,
h) vo voľnej krajine pri búrke prečkať v automobile, alebo vyhľadať nižšie polohy(pozor na ich prípadné zatopenie),
i) nezdržiavať sa pri vysokých stožiaroch alebo vysokých stromoch,
j) opustiť vodné plochy, a priestory v blízkosti potokov a riek (aj vyschnutých korýt).
3. stupeň Výskyt mimoriadne silných búrok spojené s prívalovými zrážkami s úhrnom (BD3, 40 mm za 1h)
a nárazmi vetra s rýchlosťou (BV3, >35 m/s):
a) keď nemusíte, nevychádzať z domu,
b) nepúšťať von deti,
c) neparkovať pod stromami a pri chatrných budovách,
d) nezdržiavať sa pri stožiaroch vysokého napätia alebo vysokých stromoch,
e) opustiť vodné plochy, a priestory v blízkosti potokov a riek (aj vyschnutých korýt)
,f) zabezpečiť obydlie pred vniknutím vody.
V 08VÝSTRAHA - DÁŽĎ
Dážď2. stupeňVýskyt intenzívneho dažďa s úhrnom zrážok (D2, > 50mm za 12h):v prípade kritického nedostatku času: Zanechať akékoľvek činnosti a rýchlo sa odobrať na bezpečné (kopec, vyšší svah a pod.) alebo vopred určené miesto. pokiaľ máte dostatok času:
a) vypnúť alebo uzatvoriť hlavné rozvody elektrického prúdu, vody a plynu,
b) premiestniť vybavenie domácností do vyšších poschodí,
c) uzatvoriť a utesniť všetky okná a otvory,
d) pripraviť si vozidlo pre prípad nutnosti opustenia obydlia,
e) pripraviť si lieky, dokumenty, vhodné ošatenie, trvanlivé potraviny a pitnú vodu na 2-3 dni,
f) zobrať si nepremokavú obuv a odev,
g) odstrániť látky, ktoré môžu v styku s vodou vyvolať chemickú reakciu (jedy, žieraviny, kyseliny a pod.),
h) informovať svojich susedov,
i) pripraviť evakuáciu zvierat,
j) pripraviť si evakuačnú batožinu,
k) opustiť vodné plochy a priestory v blízkosti potokov a riek (aj vyschnutých korýt).
3. stupeň Výskyt intenzívneho dažďa s úhrnom (D3, > 70mm za12h):
a) dodržiavať pokyny záchranných zložiek, orgánov samosprávy a štátnej správy, sledovať pokyny v hromadných informačných prostriedkoch,
b) opustiť vodné plochy, a priestory v blízkosti potokov a riek ( aj vyschnutých korýt),
c) odstrániť látky, ktoré môžu v styku s vodou vyvolať chemickú reakciu (jedy, žieraviny, kyseliny a pod.),
d) uzatvoriť a utesniť všetky okná a otvory,
e) vypnúť alebo uzatvoriť hlavné rozvody elektrického prúdu, vody a plynu.
V 09VÝSTRAHA - HMLA
Hmla 2. stupeň Výskyt silných hmiel s dohľadnosťou (H2, < 300m):Ak viditeľnosť nepovoľuje ísť rýchlejšie ako 20 km/hod. a keď nie je možné rozoznať okraj cesty odstavte vozidlo.
Na diaľniciach vyhľadať najbližšie odpočívadlo a počkať kým sa hmla rozplynie.
3. stupeň Výskyt mimoriadne silných hmiel (H3, < 100m):Obmedziť jazdu vozidlom z bezpečnostných dôvodov.
Rúško dokáže pomôcť iba do istej miery

Existuje niekoľko rôznych spôsobov ako vás vírusy ako je tento môžu ohroziť. Keď infikovaná osoba kašle alebo kýcha, vypustí do vzduchu kvapôčky, ktoré prenášajú vírus. Tieto kvapôčky môžu vírus rozšíriť aj ak sa táto osoba dotkne očí a nosa a potom sa dotkne inej osoby alebo povrchu.
Existujú dôkazy, že pri správnom používaní môžu rúška spomaliť šírenie vírusov prenášaných vzduchom. Napríklad jedna štúdia zistila, že u tých, ktorí používali rúško bola o 80% nižšia pravdepodobnosť, že dostanú chrípku. Ďalšia správa zistila, že spolu s častým umývaním rúk, rúška na tvár znižovali riziko chrípky asi o 70%.
Rúška však sú len čiastočne spoľahlivé a to, že ich nosíme, neznamená, že sme úplne chránení.
,,Rúška akéhokoľvek typu môžu užitočné, pretože zakrývajú nos a ústa, aby ste sa ich nedotkli, ale stále nezakrývajú oči, čiže sa ich môžete dotknúť a preniesť vírus týmto spôsobom ," hovorí Michael Ison, špecialista na infekčné choroby.
Keď sa obzrieme späť na závažnú epidémiu akútneho respiračného syndrómu (SARS), ktorá ľudstvo zasiahla v roku 2003, vedci dospeli k záveru, že rúška zohrávajú určitú úlohu pri spomaľovaní šírenia - najmä v nemocničnom prostredí - ale hlavne preto, že bránili chorým ľuďom rozširovať SARS naokolo. V skutočnosti väčšina ľudí v Ázii nosí rúška nie preto aby sa vyvarovala chorobe,
ale aby chránila ostatných ľudí pred škodlivými baktériami a vírusmi.
V roku 2012, keď Stredný Východ zasiahlo respiračné ochorenie MERS, odporúčali zdravotníci nosiť rúško v prípade, že ste sa nachádzali v rovnakej miestnosti ako osoba s MERS. Avšak nebolo dosť dôkazov o tom, či masky mali nejakú úlohu pri zastavení šírenia ochorenia.
Pointa, samotné rúška neodstránia riziko nákazy koronavírusom. Môžu však pomôcť.
,,Môže znížiť riziko nákazy niektorými spôsobmi, ale nezníži riziko na nulu," hovorí Ison.
Existujú dva druhy rúšok. Chirurgické rúška a respirátory známe ako N95.
Tie, ktoré vidíme všade v správach sú chirurgické, tie, ktoré používajú lekári, zubári či zdravotné sestry pri liečbe pacientov.
Aj keď do istej miery chránia ľudí pred kvapôčkami, nie sú spoľahlivé. Sú voľné a sú relatívne tenké, takže kvapôčky môžu presakovať cez časti rúška.
"[Chirurgické] rúška poskytujú určitý stupeň ochrany pred tekutinami vrátane kvapôčok pri kašli alebo kýchaní a zabezpečujú určitú filtráciu vzduchu. Keďže však rúška neposkytujú pevné tesnenie okolo nosa a úst nositeľa, väčšina vdýchnutého a vydýchnutého vzduchu je nefiltrovaná,
"povedal Richard Martinello, špecialista na infekčné choroby.
Potom existujú respirátory, ktoré bežne používajú robotníci. Podľa CDC tieto masky odfiltrujú asi 95%
vzdušných častíc, vrátane vírusov a baktérií.
Nie sú však také pohodlné a mnohí ľudia hlásia ťažkosti s dýchaním keď ich nosia, takže je ťažké ich nosiť celé hodiny. Respirátory sa môžu zaniesť a spôsobiť ťažkostí s dýchaním a činnosťou srdca, takže tehotné osoby alebo osoby s dýchacími problémami by sa pred použitím mali
poradiť s lekárom.
Z tohto všetkého nám vychádza, že rúško ani respirátor pravdepodobne nepotrebujete nosiť celý deň. .
Aj keď na nás správy o koronavíruse vyskakujú z každej strany, netreba podliehať panike a okamžite celý deň nosiť rúška. Riziko nákazy na Slovensku je stále nižšie oproti ostatným štátom s veľkou
koncentráciou obyvateľstva ako India, Brazília, Španieksko , Francúzko , Čína
(Pre porovnanie, chrípka je ešte oveľa infekčnejšia a smrteľnejšia ako koronavírus, a závisí akú skupinu obyvateľstva ohrozuje .)
To, ako dobre fungujú masky/rúška, závisí od toho, či ich nosíme správne. Uistite sa, že správna strana smeruje von, maska/rúško by malo správne priliehať, zaistite ho za ušami a odstráňte medzery okolo čeľuste. Martinello povedal, že najväčšou chybou, ktorú ľudia robia je, keď maska/rúško zakrýva ústa, ale nie nos.
Existujú aj ďalšie kroky, ktoré sú efektívnejšie ako rúško. Určite si držte odstup od chorých ľudí, najmä od tých čo kašľú alebo kýchajú. Taktiež sa nedotýkajte tváre rukami. A hlavne, umývanie rúk je
najlepšou obranou proti akémukoľvek vírusu, preto si ich často a dôkladne umývajte. Hygiena je veľmi podstatná a jej zanedbávanie vedie k fatálnym následkom

- Táto publikácia je vhodná aj pre učiteľov v učive Ochrana, bezpečnosť života zdravia II. stupeň ZŠ a SŠ na modelové situácie
Zväz civilnej ochrany obyvateľstva - Východ v spolupráci s Fakultou baníctva, ekológie, riadenia a geotechnológii Technickej univerzity Košice
Metodický manuál starostu obce
" AKO POMÔCŤ OBYVATEĽSTVU V PRÍPADE OHROZENIA MIMORIADNOU UDALOSŤOU "
2022
Autor : Ing. Miroslav Betuš , PaedDr. Betuš Ľubomír CSc.
Grafická úprava Mgr. Alica Šmálová
Vydali sme tieto publikácie
Zväz civilnej ochrany Východ vydal : " Slovník pojmov z oblasti civilnej ochrany , krízového riadenia a integrovaného záchranného systému " 2022.
- Učebné texty pre učiteľov a žiakov 1 a 2. ročníka základných škôl :
- " Cestami bezpečnosti ochrany života a zdravia ", Bezpečná škola " , " Studnička poznania "
- Učebné texty pre učiteľov a žiakov 1 - 2 ročníka 3 a 4. ročníka 6 -9 ročníka základných škôl : " Cestami bezpečnosti ochrany života a zdravia "
- Učebné texty pre učiteľov a žiakov 5 a 9. ročníka základných škôl : " Cestami ochrany života a zdravia "
Skriptá pre učiteľov a žiakov 5 a 9 ročníka základných škôl " Cestami ochrany života a zdravia " - Pre MŠ didaktické hry Cestami bezpečnosti ochrany života a zdravia Bezpečná škola
- Pre starostov obcí a krízové štáby : " Ako pomôcť obyvateľstvu počas mimoriadnych situácií "
V každej publikácii na pokračovanie materiály v rámci vzdelávania pre 21. storočie informácie pre základné školy učiteľov a žiakov
pripravujeme program športovo branných hier pre získanie " Čestného uznania športovej zdatnosti a športovo brannej zdatnosti a Odznaku športovej zdatnosti " 2024
Nadpis textu
Váš text začína práve tu. Kliknite sem a môžete začať písať. Dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt neque porro quisquam est.
Eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet consectetur adipisci velit sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem ut enim ad minima veniam.